Daan de Geus
20 december 2015
2015 was een jaar vol problemen voor Honda, maar volgens motorsportchef Yasuhisa Arai heeft McLarens motorleverancier veel oplossingen gevonden en kan het deze van de winter doorvoeren.
Dat betekent alsnog niet dat alles in 2016 in één klap beter zal gaan, benadrukt Arai in interview met F1i.com: “Het gat naar de teams vooraan is nog steeds groot, dus we hebben de tijd die ons nu in de winter rest zeker nodig. Er waren gedurende het jaar echter zaken die we vanwege de restricties in de regels niet konden verbeteren, zoals onze problemen met het Energy Recovery System. Dat was frustrerend, maar we weten wat we moeten doen en zijn daar nu het seizoen is afgelopen gelijk mee begonnen.”
Gedurende het seizoen werden desondanks ook al de nodige stappen gezet, meent Arai. Wat Honda volgens de Japanner echter heeft opgebroken, is dat er maar weinig op het circuit getest mocht worden tijdens het seizoen. “Dat maakte het lastig om snel vast te stellen wat er mis was en met oplossingen te komen. Het zorgde ervoor dat de leercurve zeer steil was voor ons, maar we hebben ons gedurende het jaar zeker ontwikkeld”, stelt de topman van het concern dat na zes jaar afwezigheid terugkeerde in de sport.
Waar Honda tijdens haar vorige periode in de Formule 1 een eigen team runde, daar is het nu louter actief als motorleverancier van McLaren. Gevraagd of alle problemen een negatief effect op de samenwerking hadden, antwoordt Arai dat ‘de relatie zelfs beter is dan een jaar geleden’. “We hadden al een goede band, maar deze is tijdens het seizoen alleen maar sterker geworden, ook qua communicatie en procedures. We zijn echt één team.”
Wat Arai daarbij verder aangeeft is dat McLaren en Honda volgend jaar ‘aan dezelfde filosofie’ zullen vasthouden. Dit wat betreft het radicale ontwerp van de McLaren-bolide van 2015, die zoals het team het zelfs omschrijft een ‘maatje nul’ heeft, oftewel een zeer smalle, strakke achterkant, met relatief weinig ruimte voor de Honda-krachtbron. “We houden hier aan vast omdat we dit jaar zowel qua chassis als motor al flinke progressie hebben geboekt, door veel data te verzamelen en nieuwe onderdelen te brengen. Hopelijk beschikken we daardoor in 2016 over een beter totaalpakket.”