Daan de Geus
7 februari 2016
Michelin heeft nog steeds interesse in een rentree als bandenleverancier in de Formule 1, ondanks dat de Formule 1 er in 2015 de voorkeur aan gaf verder te gaan met rivaal Pirelli.
Volgens Couasnon is dit nog altijd wat Michelin wil en is een overstap naar 18 inch banden een harde eis. Over de prestaties van de banden valt daarentegen wel te praten, geeft Couasnon aan: “Als de Formule 1 het wil en we een goede balans kunnen vinden tussen het maken van technisch goede banden waar je echt mee kunt racen, maar óók voor een goede show zorgt, willen we daar over nadenken.” “Voor ons is het echter belangrijk dat er een correlatie bestaat tussen de banden voor op het circuit en op straat. We willen in de Formule 1 de kans hebben om onze knowhow te laten zien, en waartoe we technisch in staat zijn. Het is belangrijk dat we wat we op het circuit leren, kunnen toepassen op onze banden voor straatauto’s.” Wat de gewenste overstap naar 18 inch banden betreft, verklaart Couasnon dat dit om dezelfde reden van relevantie sowieso onvermijdelijk is. Wat volgens hem daarnaast voor 18 inch banden pleit, is dat de grotere banden kunnen helpen in het beoogde streven van de Formule 1 om de bolides vijf tot zes seconden per ronde sneller te maken. “Door naar 18 inch banden te gaan, win je sowieso al anderhalve seconde. Het is dus een relatief goedkope manier om tijd te vinden, zeker als je het vergelijkt met wat het zou kosten anderhalve seconde te winnen door aanpassingen aan de aerodynamica te maken.”
Michelin meldde zich medio 2015 in de strijd om het contract om van 2017 tot en met 2019 bandenleverancier van de Formule 1 te worden. De FIA gaf als regelgever haar goedkeuring aan plannen van zowel Michelin als Pirelli, maar Bernie Ecclestone – de commerciële uitbater van de sport – koos uitsluitend voor Pirelli. Een bandenoorlog en rentree van Michelin zijn daarmee van de baan.
Ondanks deze afwijzing, staat Michelin nog altijd open voor een Formule 1-rentree, vertelt motorsport director Pascal Couasnon aan Autosport. “We hebben nog steeds interesse.”
Ecclestone maakte in 2015 echter duidelijk niets te voelen voor een comeback van Michelin. Niet alleen omdat de Formule 1 behalve een bandenleverancier ook een belangrijke sponsor heeft in Pirelli, maar ook omdat Michelin inzette op 18 inch banden – in plaats van 13 inch – en banden die een stuk langer meegaan dan de Pirelli PZero’s.
RelevantieVolgens Couasnon is dit nog altijd wat Michelin wil en is een overstap naar 18 inch banden een harde eis. Over de prestaties van de banden valt daarentegen wel te praten, geeft Couasnon aan: “Als de Formule 1 het wil en we een goede balans kunnen vinden tussen het maken van technisch goede banden waar je echt mee kunt racen, maar óók voor een goede show zorgt, willen we daar over nadenken.” “Voor ons is het echter belangrijk dat er een correlatie bestaat tussen de banden voor op het circuit en op straat. We willen in de Formule 1 de kans hebben om onze knowhow te laten zien, en waartoe we technisch in staat zijn. Het is belangrijk dat we wat we op het circuit leren, kunnen toepassen op onze banden voor straatauto’s.” Wat de gewenste overstap naar 18 inch banden betreft, verklaart Couasnon dat dit om dezelfde reden van relevantie sowieso onvermijdelijk is. Wat volgens hem daarnaast voor 18 inch banden pleit, is dat de grotere banden kunnen helpen in het beoogde streven van de Formule 1 om de bolides vijf tot zes seconden per ronde sneller te maken. “Door naar 18 inch banden te gaan, win je sowieso al anderhalve seconde. Het is dus een relatief goedkope manier om tijd te vinden, zeker als je het vergelijkt met wat het zou kosten anderhalve seconde te winnen door aanpassingen aan de aerodynamica te maken.”
Gerelateerd nieuws
Pitstopstrategie en banden: dit zijn de opties voor Verstappen en co in Bahrein
02 maart 2024 13:49 - GP Bahrein 2024
Paniek in Qatar: FIA komt met maatregelen om banden te ontzien (UPDATE)
08 oktober 2023 16:00 - 2023-GP-Qatar