Daan de Geus
22 februari 2016
Met het nodige vertrouwen heeft Manor de MRT05 gepresenteerd. De door een Mercedes-motor aangedreven bolide moet het achterhoedeteam naar voren brengen.
De MRT05 ziet er – niet alleen qua kleurstelling – aanzienlijk anders uit dan zijn voorganger. Om te beginnen is de puntneus ingeruild voor een afgevlakt maar lang doorlopend exemplaar zoals we in 2015 bij Ferrari zagen, en begin dat jaar ook bij McLaren. Vanuit aerodynamisch oogpunt is dat wellicht niet de meest vooruitstrevende keuze, zo blijkt logischerwijs uit het feit dat Ferrari en McLaren zijn overgestapt op korte, ‘duim-achtige’ neuzen. Ook eenvoud kan echter zijn waarde hebben, terwijl los daarvan zeker gezegd moet worden dat de rest van de auto stukken geraffineerder oogt dan de lompe 2015-Manor. Volgens technisch directeur John McQuilliam is de MRT05 ook ‘compleet anders’ dan zijn voorgangers en moet deze ‘als totaalpakket een fikse stap vooruit zijn’. Daar moet de Mercedes-motor die Manor nu in plaats van een overjarige Ferrari achterin heeft liggen, ook bij helpen, net als de technische steun die Manor van Williams krijgt bij het ontwikkelen van de rest van de aandrijflijn. Wat de verwachtingen voor 2016 betreft, maakt racing director Dave Ryan duidelijk dat Manor ‘klaar is met meedoen om het meedoen’. “We willen op een respectabele manier voor de dag komen en daadwerkelijk competitief zijn.” Ryan onderschat Manors rivalen niet, maar is er van overtuigd dat het team er goed voor staat. “Dus het is nu aan ons om goede resultaten te behalen.”
Manor zelf durft het aan het predikaat ‘dream racer’ op de MRT05 te plakken. Of de MRT05 dat daadwerkelijk wordt, moeten de prestaties op de baan uitwijzen. De 2016-Manor heeft de eerste kilometers inmiddels afgelegd op het Circuit de Barcelona-Catalunya, met Pascal Wehrlein achter het stuur.
Wehrlein vormt samen met Rio Haryanto een compleet nieuw coureursduo voor Manor, dat vergeleken met een jaar geleden ook een nieuw managementteam heeft. Nieuw is ook de auto. Waar Manor in 2015 met een opgekalefaterde 2014-Marussia aantrad, daar is de MRT05 een volledig nieuw ontwerp.
MRT05
De MRT05 ziet er – niet alleen qua kleurstelling – aanzienlijk anders uit dan zijn voorganger. Om te beginnen is de puntneus ingeruild voor een afgevlakt maar lang doorlopend exemplaar zoals we in 2015 bij Ferrari zagen, en begin dat jaar ook bij McLaren. Vanuit aerodynamisch oogpunt is dat wellicht niet de meest vooruitstrevende keuze, zo blijkt logischerwijs uit het feit dat Ferrari en McLaren zijn overgestapt op korte, ‘duim-achtige’ neuzen. Ook eenvoud kan echter zijn waarde hebben, terwijl los daarvan zeker gezegd moet worden dat de rest van de auto stukken geraffineerder oogt dan de lompe 2015-Manor. Volgens technisch directeur John McQuilliam is de MRT05 ook ‘compleet anders’ dan zijn voorgangers en moet deze ‘als totaalpakket een fikse stap vooruit zijn’. Daar moet de Mercedes-motor die Manor nu in plaats van een overjarige Ferrari achterin heeft liggen, ook bij helpen, net als de technische steun die Manor van Williams krijgt bij het ontwikkelen van de rest van de aandrijflijn. Wat de verwachtingen voor 2016 betreft, maakt racing director Dave Ryan duidelijk dat Manor ‘klaar is met meedoen om het meedoen’. “We willen op een respectabele manier voor de dag komen en daadwerkelijk competitief zijn.” Ryan onderschat Manors rivalen niet, maar is er van overtuigd dat het team er goed voor staat. “Dus het is nu aan ons om goede resultaten te behalen.”