Het gehele Formule 1-circus vertoeft momenteel Down Under en dat kan maar één ding betekenen: het nieuwe Grand Prix-seizoen staat op het punt van beginnen. Krijgen we meer van hetzelfde of wordt de dominantie van Mercedes in 2016 doorbroken?

Traditie: oude gewoonte van een (grote) groep mensen, aldus Van Dale. Kijkend naar die definitie mogen we de openingsronde van het wereldkampioenschap Formule 1 op het semi-stratencircuit van Albert Park een traditie noemen.

Formula One World Championship 2014, Round 1, Australian Grand Prix, Melbourne, Australia, Friday 14 March 2014 - An aerial view of the Albert Park Circuit.

Het is voor de coureurs een welkome traditie. Het circuit staat bij menigeen hoog aangeschreven, niet in de laatste plaatst vanwege de ‘heerlijk uitdagende lay-out’, aldus Sergio Pérez. Thuisracer Daniel Ricciardo typeert het tijdelijke circuit als ‘een baan met een fijne flow’.

Net zoals in 2015 mogen de coureurs twee keer per ronde hun DRS-systeem activeren, mits ze zich uiteraard binnen een seconde van hun voorganger bevinden. Beide sectoren hebben hetzelfde detectiepunt. Dat ligt drie bochten vóór startfinish, waarna ze op dat rechte stuk zelf én na de eerste chicane hun systemen mogen activeren. De race telt 58 ronden van elk 5.303 meter lengte.

F1 anno 2016
Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Dat zal ongetwijfeld de gedachte zijn van de vele teams die de afgelopen twee jaar lijdzaam toe moesten kijken hoe Mercedes er met de grote prijzen vandoor ging. Maar staat er daadwerkelijk een uitdager van de machtige Duitse autofabrikant op? De ogen zijn met name gericht op Ferrari. Het Italiaanse team kende ten opzichte van 2014 een sterk 2015 en indien die stijgende lijn doorgezet kan worden, zouden ze langszij Mercedes kunnen komen. Dat is in ieder geval de hoop.

Technisch was er beperkte ruimte tot verbetering. De technische reglementen zijn namelijk praktisch ongewijzigd gebleven. De grootste veranderingen zitten hem dit jaar dan ook in de opzet van het raceweekend. De kwalificatie heeft immers een nieuw format gekregen. In zowel Q1, Q2 als Q3 valt na respectievelijke zeven, zes en vijf minuten om de anderhalve minuut de langzaamste coureur af. Aan het eind van Q3 resteren dan uiteindelijk nog twee rijders die in de laatste negentig seconden onderling uit moeten maken wie pole position pakt.

De teams beschikken vanaf 2016 over drie verschillende Pirelli-compounds per raceweekend. Dit om de diversiteit aan strategieën te stimuleren. Het totale bandengamma is uitgebreid met de ultrasofts, een rubbersamenstelling die qua hardheid nog onder de supersofts ingeschaald moet worden. Deze ultrasofts heeft Pirelli dit weekend echter thuisgelaten.

Australië 2015
Weet u het nog? Er stonden vorig jaar slechts vijftien auto’s op de grid. Dertien daarvan moesten toekijken hoe Mercedes ook aan het begin van 2015 de zaakjes perfect op orde had en Hamilton en Rosberg aan de horizon verdwenen. Max Verstappen kon een overtuigend debuut niet bekronen met punten. De Nederlander viel uit terwijl Hamilton zegevierde. Het was zijn tweede zege in Australië. Jenson Button zegevierde van de huidige F1-coureurs het vaakst in Melbourne. Een overzicht van de afgelopen tien jaar:

Australian Grand Prix Race

Vorig stonden er slechts vijftien mannen aan het vertrek.

2015: Lewis Hamilton
2014: Nico Rosberg
2013: Kimi Räikkönen
2012: Jenson Button
2011: Sebastian Vettel
2010: Jenson Button
2009: Jenson Button
2008: Lewis Hamilton
2007: Kimi Räikkönen
2006: Fernando Alonso

In de spotlights
Max Verstappen, fulltime Formule 1-coureur en smaakmaker van beroep. De Nederlander was één van de meest besproken coureurs van het afgelopen Formule 1-seizoen. Kenners kwamen superlatieven te kort om de jongeman en zijn prestaties te typeren. Het is aan Max Verstappen zelf om die hype niet te doen verstommen. De Renault-krachtbron achterin de Toro Rosso heeft plaatsgemaakt voor de Ferrari-motor van 2015 en dat moet de betrouwbaarheid in ieder geval in de kaart spelen. Of de nieuwe bolide ook snel is, moet nog blijken, maar Verstappen jr. was na de wintertest in ieder geval te spreken over de STR11.

Voor het eerst sinds 2010 staat er weer een compleet nieuw team op de grid.

Voor het eerst sinds 2010 staat er weer een compleet nieuw team op de grid.

Waar Max Verstappen inmiddels al één van de grote jongens is, staat er dit jaar ook weer een handjevol nieuwkomers aan het vertrek. Meest in het oog springende nieuwkomer is het Haas F1 Team. Dit Amerikaanse project zag al vroeg het levenslicht en kon profiteren van een lange aanloop naar het daadwerkelijke Grand Prix-debuut. Door velen bestempeld als een veredeld B-team van Ferrari, wordt er best nog wat verwacht van het team. Punten scoren is het doel en waarom zou dat niet kunnen lukken? De wintertests wezen uit dat ze in ieder geval geen draak van een auto hebben gebouwd, maar de betrouwbaar liet, niet ongewoon voor een nieuw team, nog wel wat te wensen over.

Rijders Rio Haryanto, Jolyon Palmer en Pascal Wehrlein mogen de kraamkamer van de Formule 1 verlaten en maken zich op voor het echte werk. Palmer heeft bij Renault één van de twee herintreders als teamgenoot, te weten Kevin Magnussen, waarmee het nieuwe Renault-fabrieksteam over een redelijk onervaren line-up beschikt. Die andere herintreder is Esteban Gutiérrez. De Mexicaan keert na enkele seizoenen bij Sauber en een snuffelstage bij Ferrari met Haas F1 terug op de grid.

Komend weekeinde bekleedt Martin Donnelly de functie van driver steward. De Britse coureur nam zelf deel aan vijftien Formule 1 Grands Prix, maar is vooral bekend geworden vanwege zijn verschrikkelijke crash in 1990. Op het circuit van Jerez vliegt Donnelly met hoge snelheid de vangrails in, waarbij de auto in tweeën breekt en de coureur uit de auto geslingerd wordt. Donnelly blijft met stoeltje en al roerloos op het asfalt liggen. De lijst van verwondingen blijkt eindeloos, maar Donnelly overleeft het ongeluk wonderwel.

Pirelli
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Australië de medium, zachte en superzachte compound mee.

Formula One Testing, Barcelona