Daan de Geus
17 maart 2016
Pirelli had zich ten doel gesteld voor 2016 weer banden te ontwikkelen die niet geleidelijk slijten, maar in één keer ‘op’ zijn. Dat is echter niet gelukt.
In gesprek met Autosport geeft Pirelli-topman Paul Hembery toe dat het de Italiaanse bandenproducent niet is gelukt om dit abrupte ‘drop-off effect’, dat in de Formule 1 zelf ‘the cliff‘ wordt genoemd, terug te brengen.
“We hebben geprobeerd weer banden te maken die qua prestatie na een tijdje racen ineens enorm achteruit gaan, maar het is ons niet gelukt dat voor elkaar te krijgen in de mate die we voor ogen hadden”, erkent Hembery.
Volgens Hembery was er qua cliff ‘geen verschil te zien’ tijdens de wintertests. “Dus we kijken er nu naar om dat voor 2017 te herintroduceren”, vertelt hij.
Gedurende 2016 gaat Pirelli namelijk geen ontwikkelingswerk aan haar banden doen, vertelt Hembery. “Al onze aandacht is wat dat betreft op 2017 gericht.”
Voor 2017 heeft Pirelli de taak banden te ontwikkelen die passen bij de bolides die de Formule 1 wil introduceren. Deze moeten tussen de drie en vijf tellen per ronde sneller worden, wat uiteraard meer van de banden vraagt.
Gerelateerd nieuws
Pitstopstrategie en banden: dit zijn de opties voor Verstappen en co in Bahrein
02 maart 2024 13:49 - GP Bahrein 2024
Paniek in Qatar: FIA komt met maatregelen om banden te ontzien (UPDATE)
08 oktober 2023 16:00 - 2023-GP-Qatar