Als de nieuwe motorregels er niet voor zorgen dat de performance van de hybride V6-turbo’s dichter bij elkaar komt te liggen, dan schrapt Bernie Ecclestone ze net zo lief weer.

Dat is de openlijke waarschuwing van Ecclestone aan het adres van de motorfabrikanten en teams, die de nieuwe motorregels hebben voorgelegd die afgelopen vrijdag door de FIA zijn geratificeerd.

De nieuwe motorregels zijn opgesteld om vier ‘pijnpunten’ aan te pakken: de te hoge prijs, de soms lastige beschikbaarheid van klantenmotoren, het gebrek aan lawaai en het te grote verschil in performance.

Dat laatste punt is voor Ecclestone het belangrijkst, vertelt hij: “Dat is eigenlijk het enige waar het ons om gaat”, stelt hij zelfs. “We willen dat de motoren zo gelijkwaardig mogelijk zijn.”

Of dat een haalbare doelstelling is, vindt ook Ecclestone lastig te voorspellen. “We zien wel.” Maar, zo waarschuwt hij: “Als de performance niet nivelleert, scheuren we deze regels door en beginnen we gewoon opnieuw.”

Ecclestone wil in dat geval terug grijpen op ‘normale, simpele verbrandingsmotoren zoals eerst’. “En daar kunnen we dan best wat hybride onderdelen op schroeven, al zullen de problemen dan vast weer opnieuw beginnen.”

Formula One World Championship 2016, Round 4, Russian Grand Prix, Sochi, Russia, Saturday 30 April 2016 - L to R): Bernie Ecclestone (GBR) with Maurizio Arrivabene (ITA) Ferrari Team Principal.

Ecclestone vindt dat Ferrari en Mercedes momenteel te veel macht hebben.

Oppositie
Ecclestone, de commerciële baas van de Formule 1, is geen fan van de hybride V6-turbokrachtbronnen en vindt bovendien dat motorleveranciers met fabrieksteams – zoals Mercedes en Ferrari – te veel macht hebben.

Hij verzet zich al langer tegen de V6-motoren en het vermeende samenspannen van Mercedes en Ferrari. Zo dreigde hij onder meer met de introductie van een standaardmotor, als is dat plan nu van tafel.

Indien de motorfabrikanten er niet uit waren gekomen met de nieuwe regels, had Ecclestone ingegrepen, verklaarde hij eerder. Dat ze er nu toch een voorstel door hebben gekregen, deert hem echter niet, zegt Ecclestone.

“Ik had geen voorkeur voor een bepaalde uitkomst. Voor mij maakt dat echt niet uit”, aldus Ecclestone, die herhaalt alleen maar te willen dat de prestaties van de motoren niet te zeer uiteenlopen.