Daan de Geus
9 mei 2016
Honda gebruikt voorlopig nog geen tokens om haar motor door te ontwikkelen. McLarens motorleverancier komt liever met grote updates dan dat het kleine stappen zet.
Zo verklaart Honda’s motorsportchef Yusuke Hasegawa ten overstaan van Autosport waarom de Japanse fabrikant dit jaar nog geen tokens heeft gebruikt – in tegenstelling tot rivalen Mercedes, Ferrari en Renault – en dit voorlopig ook niet wil doen.
Ferrari gebruikte van de winter de meeste tokens, namelijk 23. Voor een update die tijdens de Grand Prix van Rusland werd geïntroduceerd werden er vervolgens nog drie gebruikt, waardoor de Italianen nog zes tokens over hebben. Mercedes heeft er nog elf, nadat het er van de winter negentien gebruikte en vervolgens twee voor Rusland. Renault is de fabrikant met het grootste aantal resterende tokens. De Fransen gebruikten er slechts zeven gedurende de winter, waarna één token voor de race in Bahrein werd ingewisseld. Renault heeft er dus nog 24 over, maar komt bij de Grand Prix van Canada met een grote update die waarschijnlijk de nodige tokens zal kosten.
“We gaan natuurlijk gewoon verder met de ontwikkeling van de motor, maar moeten nog bepalen wanneer we nieuwe dingen willen introduceren door tokens te gebruiken”, zegt Hasegawa, verwijzend naar de virtuele tegoedbonnetjes die ingewisseld moeten worden om veranderingen aan de motor te maken.
Voor 2016 heeft elke fabrikant 32 tokens gekregen. Honda gebruikte er van de winter achttien en heeft er nog veertien over. “We willen de tokens die we nog hebben echter niet gebruiken om kleine stappen te zetten”, vertelt Hasegawa. “Uit tactisch oogpunt denken we dat het beter is dat niet te doen.”
Honda concentreert zich bij het verbeteren van haar hybride V6-turbokrachtbron vooral op de verbrandingsmotor en het ERS, meldt Hasegawa. “Een aantal ontwikkelingen zijn erg veelbelovend, al is het van tevoren lastig te zeggen hoeveel ze exact gaan opleveren. Ik hoop echter dat we er flink door vooruit gaan.”
TokentussenstandFerrari gebruikte van de winter de meeste tokens, namelijk 23. Voor een update die tijdens de Grand Prix van Rusland werd geïntroduceerd werden er vervolgens nog drie gebruikt, waardoor de Italianen nog zes tokens over hebben. Mercedes heeft er nog elf, nadat het er van de winter negentien gebruikte en vervolgens twee voor Rusland. Renault is de fabrikant met het grootste aantal resterende tokens. De Fransen gebruikten er slechts zeven gedurende de winter, waarna één token voor de race in Bahrein werd ingewisseld. Renault heeft er dus nog 24 over, maar komt bij de Grand Prix van Canada met een grote update die waarschijnlijk de nodige tokens zal kosten.
Gerelateerd nieuws
Verstappen nog steeds in trek bij Mercedes: ‘Toekomst van Russell in gevaar’
18 juni 2024 17:15 - Nieuws
‘Red Bull wil controversiële ‘flexi-wings’ van Ferrari en McLaren kopiëren’
18 juni 2024 14:40 - Nieuws
Carlos Sainz over aanstaande transfer: ‘Alle mogelijke teams willen me hebben’
18 juni 2024 13:45 - Nieuws