Daan de Geus
2 juni 2016
De kritiek die Red Bull in 2015 op Renault had en de druk waaronder het de Franse firma zette, heeft zich uitbetaald en de Renault-motoren beter gemaakt.
Dat stelt Red Bull-teambaas Christian Horner in interview met Autosport. “Er was zeker sprake van de nodige spanning tussen Renault en ons”, zegt hij met gevoel voor understatement. “Ik denk echter dat die spanning in zekere zin heeft geholpen en eraan heeft bijgedragen dat er veranderingen zijn doorgevoerd die zich nu uitbetalen.”
“Onze samenwerking verloopt nu echt weer goed”, zegt de chef van het team dat medio 2015 nog met Renault brak, maar van de andere motorleveranciers nul op het rekest kreeg en zodoende toch weer een deal met Renault sloot. “Het belangrijkste is dat Renault gereageerd heeft op onze kritiek en de druk die we op ze uitoefenden.”
tot en met 2018 verlengde.
De reactie van Renault was daarbij de juiste, vindt Horner: “Ze hebben de motorafdeling in Viry gereorganiseerd, consultants binnengehaald en op slimme wijze mensen bij hun rivalen weggekocht.” Volgens Horner zijn alle goede veranderingen daarbij een gevolg van een periode van twaalf maanden waarin alles tezamen is gekomen.
“De juiste mensen zitten nu ook weer op de juiste plek”, voegt Horner toe. Over de mensen op het circuit had hij overigens nooit klachten – ‘die hebben hun werk altijd goed gedaan’ – terwijl de focus volgens Horner nu verder terug is in Viry. “We zien nu dus ook stap-voor-stap vooruitgang met de motor.”
De frustraties met het management en de gang van zaken op de fabriek in Viry is dus ook verdwenen. “We staan er nu weer net zo voor als een paar jaar geleden. De relatie tussen Red Bull en Renault is weer erg gezond en onderling competitief”, aldus Horner, wiens Red Bull haar contract met Renault ook