Adam Cooper
4 juni 2016
Jolyon Palmer krijgt een nieuw chassis van Renault voor de Grand Prix van Canada. Het is voor Palmer al het derde chassis waar hij dit jaar aan toe is.
“We waren gelukkig ook al vrij ver met de constructie van het nieuwe chassis”, vertelt de technisch directeur die zijn team heeft opgedragen er haast mee te maken om het op tijd af te hebben voor de race in Montréal. Palmer beseft dat hij zijn team met extra werk heeft opgezadeld en laat weten dankbaar te zijn dat het dit voor hem doet. “Ik heb nog aangeboden zelf mee te sleutelen, maar ze hebben me toch maar in de simulator gezet”, meldt hij. Palmer legt nog uit dat hij in Monaco uit de race crashte omdat hij wielspin had op het zebrapad bij start/finish, waar weinig grip was. “Ik had wat pijn aan mijn voet, maar de auto en mijn ego hadden het zwaarder te verduren.” Canada
In Canada verwacht Palmer echter ‘een stuk sterker’ te zijn, ook omdat hij dan – in navolging van teamgenoot Magnussen in Monaco – ook de verbeterde Renault-motor krijgt. “Dat moet ook zeker helpen”, denkt de Brit, die nog niet eerder in Canada heeft geracet, in tegenstelling to Magnussen, die dat goed is bevallen: “Montréal is een cool semi-stratencircuit”, vertelt de Deen. “Het is een uitdagende baan met snelle chicanes en plekken waar je vol in de ankers moet. Motorvermogen telt er, dus de verbeterde Renault-motor zou er nog meer moeten helpen.” “Hopelijk lukt het ook een goede set-up te vinden waarmee we het maximale uit de upgrades voor de auto kunnen halen. Als we in Canada een goed weekend hebben, kunnen we zeker meedoen om punten”, voorspelt Magnussen.
Palmer kreeg eerder namelijk al een nieuw chassis voor de Grand Prix van Spanje, twee races terug, na vermoedelijke performance problemen met het vorige chassis tijdens de raceweekends in China en Rusland.
In Monaco – sowieso een schaderijk weekend voor Renault – crashte Palmer echter op dusdanig wijze dat zijn nog vrije nieuwe chassis onbruikbaar raakte, legt technisch directeur Nick Chester uit.
Teamgenoot Kevin Magnussen crashte ook uit de race, maar bij hem ging het volgens Chester alleen om schade aan ‘delen die je op de auto schroeft’. “Jolyon heeft echt een nieuw chassis nodig.”
“Hij raakte de muur vrij hard en onder een schuine hoek, waardoor de voorkant van het chassis stuk was. We waren sowieso al aan een nieuw chassis bezig, dus het is logisch Jolyon nu een nieuw exemplaar te geven.”
Sleutelen
“We waren gelukkig ook al vrij ver met de constructie van het nieuwe chassis”, vertelt de technisch directeur die zijn team heeft opgedragen er haast mee te maken om het op tijd af te hebben voor de race in Montréal. Palmer beseft dat hij zijn team met extra werk heeft opgezadeld en laat weten dankbaar te zijn dat het dit voor hem doet. “Ik heb nog aangeboden zelf mee te sleutelen, maar ze hebben me toch maar in de simulator gezet”, meldt hij. Palmer legt nog uit dat hij in Monaco uit de race crashte omdat hij wielspin had op het zebrapad bij start/finish, waar weinig grip was. “Ik had wat pijn aan mijn voet, maar de auto en mijn ego hadden het zwaarder te verduren.” Canada
In Canada verwacht Palmer echter ‘een stuk sterker’ te zijn, ook omdat hij dan – in navolging van teamgenoot Magnussen in Monaco – ook de verbeterde Renault-motor krijgt. “Dat moet ook zeker helpen”, denkt de Brit, die nog niet eerder in Canada heeft geracet, in tegenstelling to Magnussen, die dat goed is bevallen: “Montréal is een cool semi-stratencircuit”, vertelt de Deen. “Het is een uitdagende baan met snelle chicanes en plekken waar je vol in de ankers moet. Motorvermogen telt er, dus de verbeterde Renault-motor zou er nog meer moeten helpen.” “Hopelijk lukt het ook een goede set-up te vinden waarmee we het maximale uit de upgrades voor de auto kunnen halen. Als we in Canada een goed weekend hebben, kunnen we zeker meedoen om punten”, voorspelt Magnussen.