Voorbeschouwing Grand Prix van Engeland ’16
Sutton Images
Jan van der Burgt
7 juli 2016
Dit weekend viert Silverstone een heus jubileum. De Formule 1 bezoekt voor de vijftigste keer het circuit waar je de historie welhaast kunt ruiken. Het ‘home of British Motor Racing’ is tevens het domein van thuisracer Lewis Hamilton.
Silverstone, door Max Verstappen getypeerd als een ‘old school circuit, vergelijkbaar met Spa’, is niet alleen het thuis voor alles wat Brits en autosport heet te zijn, het is voor de meeste Formule 1-teams ook het circuit dat op een steenworp afstand van de fabriek ligt. Er mag in het geval van menig team dan ook worden gesproken van een thuisrace. In het geval van coureurs Hamilton, Button en Palmer gaat die vlieger natuurlijk twee keer op.
De Grand Prix van Engeland is een ware Formule 1-traditie. Het evenement staat samen met de Italiaanse Grand Prix al sinds het ontstaan van het officiële Wereldkampioenschap op de kalender. Ook Aintree en Brand Hatch waren ooit gastheer van de Engelse Grand Prix. Donington Park stond in 1993 eveneens op de kalender, maar die race ging de boeken in als de Grand Prix van Europa.
Silverstone heeft heel wat gedaanten gekend, maar het circuit zoals het er anno 2016 bij ligt, telt achttien bochten, verspreid over een baanlengte van 5.891 meter. Er moeten 52 raceronden gereden gaan worden, waarbij de coureurs in elke ronde maximaal twee keer over hun DRS-systeem beschikken, namelijk tussen bocht vijf en zes en tussen de vermaarde bochtencombinatie Maggots/Becketts/Chapel en Stowe Corner.
Vorig jaar
Bij de eerste doorkomst gaan niet de van eerste rij vertrokken Mercedessen aan de leiding, maar Massa en Bottas. Een verrassing lijkt aanstaande, maar de Williams-bolide gedijt niet goed in de regen, waardoor Lewis Hamilton ‘gewoon’ wint. Max Verstappen maakt een zeldzame fout en ligt al na drie ronden uit de race. Het volledige raceverslag lees je hier. Eerdere winnaars
2015: Lewis Hamilton
2014: Lewis Hamilton
2013: Nico Rosberg
2012: Mark Webber
2011: Fernando Alonso
2010: Mark Webber
2009: Sebastian Vetttel
2008: Lewis Hamilton
2007: Kimi Räikkönen
2006: Fernando Alonso In 2008 staat Lewis Hamilton voor de tweede keer in zijn carrière aan de start van zijn thuisrace. Het jaar ervoor liep hij de wereldtitel net mis en de jongeling wil zich daar graag voor revancheren. Een overwinning in ‘zijn’ ‘home of British Motor Racing’ zou daarbij niet misstaan. Van de kwalificatie moet hij het echter niet hebben. Op een opdrogende baan raakt hij even naast de baan en komt hij niet verder dan de vierde plaats. Heikki Kovalainen pakt zijn eerste en enige poleposition. Bij de drijfnatte start maakt Hamilton echter al direct twee plaatsen goed ten opzichte van Räikkönen en Webber. Laatstgenoemde spint bovendien bij het opkomen van Hangar Straight. Het kan hem met de wetenschap van twee uur later amper kwalijk worden genomen. Bijna iedereen raakt wel een keer naast de baan. Felipe Massa maakt zichzelf compleet belachelijk door maar liefst vijf keer te spinnen. En Hamilton dan? Hamilton rijdt een meesterlijke race, een klein foutje in Abbey buiten beschouwing gelaten. Hij passeert Kovalainen in Stowe Corner voor de leiding, waarna men hem enkel bij de pitstops nog terugziet. Hamilton maakt de juiste bandenkeuzes op de juiste momenten en brengt het Britse publiek in extase. BMW-coureur Nick Heidfeld en Rubens Barrichello, in een barrel van een Honda-fabrieksauto, houden het hoofd boven water en vergezellen Hamilton op het podium. Het verschil met Hamilton is enorm: 1:08.577. Het is de overwinning met de grootste marge sinds de Grand Prix van Australië 1995 toen Damon Hill iedereen op twee ronden achterstand zette. In de spotlights
De rivaliteit tussen Lewis Hamilton en Nico Rosberg bereikte in de Oostenrijk opnieuw een kookpunt. Beide rijders gaven elkaar de schuld van hun samenkomen en ook lang na het weekend bleef het nog onrustig. Zo blijken te twee al lange tijd de schijn op te houden wat betreft hun onderlinge relatie. Dat ze nooit de beste vrienden zullen worden, wisten we al, maar het schijnt allemaal nog wat dieper te zitten. Rosberg kreeg overigens de schuld van de aanrijding. Terecht of niet, de Duitser zal in het thuisland van Hamilton graag genoegdoening halen. Red Bull meldde voorafgaand aan de vorige Grand Prix dat de Red Bull Ring op papier niet het goed circuit was voor het team. Daarbij werd in één adem gezegd dat Silverstone dat bijvoorbeeld wel is. Conclusie: als er op een minder geschikt circuit al een tweede plaats in zit voor Verstappen, wat mag er dan wel komend weekend niet van de Nederlander verwacht worden? Pole position op Silverstone staat misschien leuk op je palmares, doorslaggevend voor een eventuele overwinning is het allerminst. Sinds het jaar 2000 is er slecht vier keer vanaf het eerste startplekje gewonnen, waaronder vorig jaar. Nigel Mansell is en blijft een publiekslieveling in Engeland. De wereldkampioen van 1992 neemt komend weekeinde als driver steward zitting in de raceleiding. Hij won de Engelse Grand Prix zelf vier keer, waarvan drie keer op Silverstone. Pirelli
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Engeland de zachte, medium en harde banden mee.
Bij de eerste doorkomst gaan niet de van eerste rij vertrokken Mercedessen aan de leiding, maar Massa en Bottas. Een verrassing lijkt aanstaande, maar de Williams-bolide gedijt niet goed in de regen, waardoor Lewis Hamilton ‘gewoon’ wint. Max Verstappen maakt een zeldzame fout en ligt al na drie ronden uit de race. Het volledige raceverslag lees je hier. Eerdere winnaars
2015: Lewis Hamilton
2014: Lewis Hamilton
2013: Nico Rosberg
2012: Mark Webber
2011: Fernando Alonso
2010: Mark Webber
2009: Sebastian Vetttel
2008: Lewis Hamilton
2007: Kimi Räikkönen
2006: Fernando Alonso In 2008 staat Lewis Hamilton voor de tweede keer in zijn carrière aan de start van zijn thuisrace. Het jaar ervoor liep hij de wereldtitel net mis en de jongeling wil zich daar graag voor revancheren. Een overwinning in ‘zijn’ ‘home of British Motor Racing’ zou daarbij niet misstaan. Van de kwalificatie moet hij het echter niet hebben. Op een opdrogende baan raakt hij even naast de baan en komt hij niet verder dan de vierde plaats. Heikki Kovalainen pakt zijn eerste en enige poleposition. Bij de drijfnatte start maakt Hamilton echter al direct twee plaatsen goed ten opzichte van Räikkönen en Webber. Laatstgenoemde spint bovendien bij het opkomen van Hangar Straight. Het kan hem met de wetenschap van twee uur later amper kwalijk worden genomen. Bijna iedereen raakt wel een keer naast de baan. Felipe Massa maakt zichzelf compleet belachelijk door maar liefst vijf keer te spinnen. En Hamilton dan? Hamilton rijdt een meesterlijke race, een klein foutje in Abbey buiten beschouwing gelaten. Hij passeert Kovalainen in Stowe Corner voor de leiding, waarna men hem enkel bij de pitstops nog terugziet. Hamilton maakt de juiste bandenkeuzes op de juiste momenten en brengt het Britse publiek in extase. BMW-coureur Nick Heidfeld en Rubens Barrichello, in een barrel van een Honda-fabrieksauto, houden het hoofd boven water en vergezellen Hamilton op het podium. Het verschil met Hamilton is enorm: 1:08.577. Het is de overwinning met de grootste marge sinds de Grand Prix van Australië 1995 toen Damon Hill iedereen op twee ronden achterstand zette. In de spotlights
De rivaliteit tussen Lewis Hamilton en Nico Rosberg bereikte in de Oostenrijk opnieuw een kookpunt. Beide rijders gaven elkaar de schuld van hun samenkomen en ook lang na het weekend bleef het nog onrustig. Zo blijken te twee al lange tijd de schijn op te houden wat betreft hun onderlinge relatie. Dat ze nooit de beste vrienden zullen worden, wisten we al, maar het schijnt allemaal nog wat dieper te zitten. Rosberg kreeg overigens de schuld van de aanrijding. Terecht of niet, de Duitser zal in het thuisland van Hamilton graag genoegdoening halen. Red Bull meldde voorafgaand aan de vorige Grand Prix dat de Red Bull Ring op papier niet het goed circuit was voor het team. Daarbij werd in één adem gezegd dat Silverstone dat bijvoorbeeld wel is. Conclusie: als er op een minder geschikt circuit al een tweede plaats in zit voor Verstappen, wat mag er dan wel komend weekend niet van de Nederlander verwacht worden? Pole position op Silverstone staat misschien leuk op je palmares, doorslaggevend voor een eventuele overwinning is het allerminst. Sinds het jaar 2000 is er slecht vier keer vanaf het eerste startplekje gewonnen, waaronder vorig jaar. Nigel Mansell is en blijft een publiekslieveling in Engeland. De wereldkampioen van 1992 neemt komend weekeinde als driver steward zitting in de raceleiding. Hij won de Engelse Grand Prix zelf vier keer, waarvan drie keer op Silverstone. Pirelli
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Engeland de zachte, medium en harde banden mee.
Gerelateerd nieuws
FOTOSERIE: 10 jaar geleden maakte Max Verstappen zijn eerste F1-meters in Japan
02 april 2024 20:30 - Nieuws
F1 te saai? Verstappen tot diep in de nacht aan het gamen voor race in Saoedi-Arabië
10 maart 2024 08:32 - GP Saoedi-Arabië 2024