Coronel: ‘Véél betere eerste seizoenshelft dan gedacht’
Daan de Geus
16 juli 2016
De eerste helft van het huidige WTCC-seizoen is ‘véél beter’ verlopen dan Tom Coronel had gedacht. Coronel heeft al twee races gewonnen.
Voor de tweede seizoenshelft verwacht de Nederlander vooral veel van de race in Japan. “Ik ga daar altijd lekker. In 2015 ook, maar toen kregen mijn teamgenoot Tom Chilton en ik remproblemen. Dat zou nu geen probleem moeten zijn, want ik rij dit jaar met grotere remschijven.” Voor de rest van het seizoen ziet Coronel, die geen kanshebber is voor de titel, de rol van prize fighter voor zich weggelegd. “Dat ben ik ook altijd geweest, die gast waarvan de jongens vooraan denken: ‘shit, hij is er ook nog, we mogen hem nooit onderschatten’. Ze weten dat ik de kansen pak die ik krijg.” Bij ROAL is Coronel, die een Chevrolet Cruze bestuurt, dit jaar de enige coureur. “Dat kan zeker geen kwaad. Niets ten nadele van mijn teamgenootjes, maar er zit nu geen ruis op de lijn, de aandacht hoeft niet verdeeld te worden. Alle focus ligt op één auto.” “Mijn engineer was de laatste jaren ook de hoofd-engineer en moest dus veel voor het team regelen. Zelfs als iets maar een tiende procent aandacht weghaalde, merkte je dat. Ik zie het nu bijvoorbeeld aan de snelheid als ik in de garage kom. Vroeger was het dan ‘hup-hup-hup’ haasten. Nu staat alles altijd klaar en loopt alles veel soepeler en sneller.” Argentijns avontuur
Voor het WTCC-seizoen in het eerste weekend van augustus verder gaat in Argentinië, racet Coronel het weekend daarvoor in de tweehonderd kilometer van Buenos Aires, in de Súper TC2000-klasse. Coronel deelt daar een Peugeot 408 van Escudería FE. “Ik ontmoette de eigenaar op de Nürburgring. Mijn stijl beviel hem en hij vroeg of ik in wilde stappen. We hebben contact gehouden via WhatsApp. Het was hem duidelijk dat ik serieus wilde meedoen, dus bij een volgende keer op de Nürburgring spraken we weer en was het vrijwel rond. Ik heb een druk schema, maar dit past erin en is een toffe kans.”
Het was Coronel al vroeg duidelijk dat zijn team ROAL Motorsport en hij er beter voor stonden dan aanvankelijk gedacht. “Op Paul-Ricard, voor de eerste race, kwalificeerde ik me als vierde. Toen stonden we daar allemaal: ‘ho, wacht even, dit smaakt naar meer’.”
Vooraf verwachtte Coronel het met name goed te kunnen doen in Hongarije, Marokko en Portugal. In Marokko en Portugal won hij vervolgens ook. “En het is dat het in Hongarije regende en ik op slicks stond, want nadat ik daar mijn beste WTCC-kwalificatie ever had, had het daar anders ook moeten kunnen.”
JapanVoor de tweede seizoenshelft verwacht de Nederlander vooral veel van de race in Japan. “Ik ga daar altijd lekker. In 2015 ook, maar toen kregen mijn teamgenoot Tom Chilton en ik remproblemen. Dat zou nu geen probleem moeten zijn, want ik rij dit jaar met grotere remschijven.” Voor de rest van het seizoen ziet Coronel, die geen kanshebber is voor de titel, de rol van prize fighter voor zich weggelegd. “Dat ben ik ook altijd geweest, die gast waarvan de jongens vooraan denken: ‘shit, hij is er ook nog, we mogen hem nooit onderschatten’. Ze weten dat ik de kansen pak die ik krijg.” Bij ROAL is Coronel, die een Chevrolet Cruze bestuurt, dit jaar de enige coureur. “Dat kan zeker geen kwaad. Niets ten nadele van mijn teamgenootjes, maar er zit nu geen ruis op de lijn, de aandacht hoeft niet verdeeld te worden. Alle focus ligt op één auto.” “Mijn engineer was de laatste jaren ook de hoofd-engineer en moest dus veel voor het team regelen. Zelfs als iets maar een tiende procent aandacht weghaalde, merkte je dat. Ik zie het nu bijvoorbeeld aan de snelheid als ik in de garage kom. Vroeger was het dan ‘hup-hup-hup’ haasten. Nu staat alles altijd klaar en loopt alles veel soepeler en sneller.” Argentijns avontuur
Voor het WTCC-seizoen in het eerste weekend van augustus verder gaat in Argentinië, racet Coronel het weekend daarvoor in de tweehonderd kilometer van Buenos Aires, in de Súper TC2000-klasse. Coronel deelt daar een Peugeot 408 van Escudería FE. “Ik ontmoette de eigenaar op de Nürburgring. Mijn stijl beviel hem en hij vroeg of ik in wilde stappen. We hebben contact gehouden via WhatsApp. Het was hem duidelijk dat ik serieus wilde meedoen, dus bij een volgende keer op de Nürburgring spraken we weer en was het vrijwel rond. Ik heb een druk schema, maar dit past erin en is een toffe kans.”
Gerelateerd nieuws
Tom Coronel kijkt terug op zijn F1-test in Barcelona: ‘Ik dacht, dit is Bananasplit’
17 juni 2024 10:10 - GP Spanje
‘Racende vader’ Tom Coronel: ‘Zonder tien miljoen kom je niet in de Formule 1’
13 juni 2024 14:30 - Magazine
Tom Coronel: ‘Op het moment dat Senna crashte, leek het alsof het hele circuit stil werd’
01 mei 2024 12:39 - Nieuws