Sutton Images
De snelheid van de Renault-motor in Monza heeft aangetoond dat de fabrikant op de juiste weg is. “We zitten op de hielen van Ferrari”, aldus technisch directeur Remi Taffin.
Met de Renault-motor achterin de auto’s van Red Bull bleek dat Ferrari toch net een maatje te groot was in Italië. De mannen van Renault zien er het positieve van in. Waar het verschil tussen de snelste Red Bull en poleposition vorig jaar nog 2,249 seconden bedroeg, werd dat dit jaar teruggebracht naar 1,254 seconden.
Remi Taffin vertelt aan het Engelse Autosport dat ze nu een duidelijk beeld hebben van de prestaties van de motor. “We hadden een weekend zonder al te grote problemen. We weten dat Mercedes op ons voorligt, evenals Ferrari. In de race zagen we echter dat het geen probleem is om een andere auto in te halen als dat nodig is. Het benadrukt het feit dat we grote stappen maken, maar we hebben nog wel wat in te halen.”
De Fransman schat dat de achterstand op Mercedes twee keer zo groot is als de achterstand op Ferrari. “Ferrari is halverwege het gat dat we hebben naar Mercedes. Ondertussen is Honda bezig met een inhaalslag, maar ze zitten nog redelijk ver achter ons.”
Betrouwbaarheid
Renault is de enige motorfabrikant in de Formule 1 die nog geen straffen heeft gekregen voor het gebruik van te veel componenten van de motor. “Ik moet het afkloppen, maar als we het over betrouwbaarheid hebben, klopt het dat we er goed voor staan”, aldus Taffin. “Het plan is om dat vol te houden tot het einde van het seizoen en voor het volgende jaar.” “In staat zijn om te ontwikkelen is de basis, en daarom is het voor ons mogelijk om goed te presteren met de auto. We bevinden ons nu in een positie waarin we ervoor kunnen zorgen dat ons chassis en de coureur kunnen vechten tijdens een race. Het is de allereerste keer sinds het begin van het V6-tijdperk dat we konden vechten op Monza.”
Renault is de enige motorfabrikant in de Formule 1 die nog geen straffen heeft gekregen voor het gebruik van te veel componenten van de motor. “Ik moet het afkloppen, maar als we het over betrouwbaarheid hebben, klopt het dat we er goed voor staan”, aldus Taffin. “Het plan is om dat vol te houden tot het einde van het seizoen en voor het volgende jaar.” “In staat zijn om te ontwikkelen is de basis, en daarom is het voor ons mogelijk om goed te presteren met de auto. We bevinden ons nu in een positie waarin we ervoor kunnen zorgen dat ons chassis en de coureur kunnen vechten tijdens een race. Het is de allereerste keer sinds het begin van het V6-tijdperk dat we konden vechten op Monza.”