Ricciardo en Hülkenberg willen maatregelen tegen afsnijden
Sutton Images
Daniel Ricciardo en Nico Hülkenberg zien graag dat er iets gedaan wordt aan het afsnijden van bochten. De coureurs zijn het niet eens met het gemak waarmee Lewis Hamilton weg kwam, toen hij rechtdoor schoot bij de eerste bocht in Mexico. Het herintroduceren van meer grindbakken of het gebruik maken van een pion waar de coureurs omheen moeten rijden zijn twee suggesties.
In Mexico wist Lewis Hamilton een riante voorsprong te nemen door de eerste chicane af te snijden, zonder dat hij daarvoor bestraft werd. Zoiets kan niet opnieuw gebeuren, is de conclusie. Aan het einde van de race werd Max Verstappen wel bestraft voor een soortgelijke situatie, waardoor velen in de paddock zich afvragen hoe dit soort situaties voorkomen kunnen worden. In de afgelopen jaren hebben steeds meer grindbakken plaatsgemaakt voor uitloopstroken van asfalt of gras, omwille van veiligheidsredenen. Als een coureur zijwaarts een grindbak inglijdt, kan de grote afremkracht van het grind ervoor zorgen dat de coureur over de kop vliegt. Het incident met Fernando Alonso in Australië van dit jaar is daar een goed voorbeeld van. Daniel Ricciardo is echter alsnog een voorstander van de grindbakken. “Ik ben fan van de grindbakken omdat het een goed afschrikmiddel is”, meldt hij. “Zelfs als je met hoge snelheid door de grindbak gaat, dan heb je nog steeds rotzooi in je radiatoren en stenen op je banden, waardoor je harder bestraft wordt.” “Ik vind het niet acceptabel dat een coureur een fout maakt tijdens het verdedigen, de bocht afsnijdt en zijn weg vervolgt. De eerste bocht met Lewis, dat klopte niet”, aldus Ricciardo. “Het was de eerste ronde en een cruciaal moment, en als je zo’n soort fout maakt moet je de prijs betalen.” Als grindbakken niet mogelijk zijn, moet er gebruik gemaakt worden van pionnen, vindt Nico Hülkenberg. “Ik weet niet wat we aan moeten met grindbakken, maar misschien kunnen we iets doen als in Sochi of Monza. Als je daar buiten de baan gaat, moet je ergens omheen rijden om ervoor te boeten. Toen Lewis remde was er geen enkele manier waarop hij die bocht nog zou gaan halen.”
In Mexico wist Lewis Hamilton een riante voorsprong te nemen door de eerste chicane af te snijden, zonder dat hij daarvoor bestraft werd. Zoiets kan niet opnieuw gebeuren, is de conclusie. Aan het einde van de race werd Max Verstappen wel bestraft voor een soortgelijke situatie, waardoor velen in de paddock zich afvragen hoe dit soort situaties voorkomen kunnen worden. In de afgelopen jaren hebben steeds meer grindbakken plaatsgemaakt voor uitloopstroken van asfalt of gras, omwille van veiligheidsredenen. Als een coureur zijwaarts een grindbak inglijdt, kan de grote afremkracht van het grind ervoor zorgen dat de coureur over de kop vliegt. Het incident met Fernando Alonso in Australië van dit jaar is daar een goed voorbeeld van. Daniel Ricciardo is echter alsnog een voorstander van de grindbakken. “Ik ben fan van de grindbakken omdat het een goed afschrikmiddel is”, meldt hij. “Zelfs als je met hoge snelheid door de grindbak gaat, dan heb je nog steeds rotzooi in je radiatoren en stenen op je banden, waardoor je harder bestraft wordt.” “Ik vind het niet acceptabel dat een coureur een fout maakt tijdens het verdedigen, de bocht afsnijdt en zijn weg vervolgt. De eerste bocht met Lewis, dat klopte niet”, aldus Ricciardo. “Het was de eerste ronde en een cruciaal moment, en als je zo’n soort fout maakt moet je de prijs betalen.” Als grindbakken niet mogelijk zijn, moet er gebruik gemaakt worden van pionnen, vindt Nico Hülkenberg. “Ik weet niet wat we aan moeten met grindbakken, maar misschien kunnen we iets doen als in Sochi of Monza. Als je daar buiten de baan gaat, moet je ergens omheen rijden om ervoor te boeten. Toen Lewis remde was er geen enkele manier waarop hij die bocht nog zou gaan halen.”
Gerelateerd nieuws