Whiting adresseert straffen in Mexico
Sutton Images
Charlie Whiting, de raceleider van de Formule 1 Grands Prix, schoof vandaag aan bij de persconferentie in Brazilië. Daar gaf hij zijn verklaring voor de straffen die wel of juist niet werden uitgedeeld tijdens de Grand Prix van Mexico.
Aan de hand van video’s nam Whiting uitgebreid de tijd om de situaties te analyseren en de getroffen sancties te beredeneren. Zo kwam de situatie tussen Hamilton en Verstappen ter sprake. Lewis Hamilton sneed bij de start in Mexico de eerste chicane af, maar werd daar niet voor bestraft. Max Verstappen deed aan het einde van de race hetzelfde, maar kreeg daar een tijdstraf van vijf seconden voor.
“Ik denk dat het grote verschil tussen de twee situaties is dat Lewis geen blijvend voordeel had, en Max wel”, verklaarde Whiting. “Lewis maakte een kleine fout aan het begin en sneed af. Hij kreeg daardoor een significant voordeel op het circuit, maar gaf die voorsprong meteen weer terug. Tussen bocht drie en vier gaf hij maar voor tachtig procent gas.”
“Vervolgens kwam de safetycar naar buiten en verdween zijn voorsprong volledig. Volgens de stewards was er dan ook geen blijvend voordeel.” Volgens Whiting had Max wel een blijvend voordeel vanwege zijn actie. “Als Max in de situatie tussen hem en Sebastian (Vettel, red.) hetzelfde had gedaan als Lewis op de rechte stukken, zou hij de plek zeker hebben verloren. De stewards vonden dus dat het een straf verdiende. De coureur haalde er een blijvend voordeel uit. Dat was het grote verschil tussen de twee incidenten.”
Verstappen is het oneens met de beslissing van de stewards. “Een bocht missen moet een straf op zich zijn”, stelde hij. “Daar moeten geen stewards aan te pas hoeven komen. Grindbakken hebben altijd gewerkt, dus waarom nu niet meer? Ik heb wel liever dat je je eigen uitwijkroute kunt kiezen, dan een voorgeschreven pad moet volgen, zoals in Sotsji. Daar hield toch niemand zich aan.”
Vettel en Ricciardo
Aan het einde van de race poogde Daniel Ricciardo nog om Vettel in te halen, maar kwam daarbij met de Duitser in contact. Volgens Ricciardo kwam dat omdat Vettel van lijn veranderde tijdens het remmen, iets wat uit de videobeelden bleek. Vettel ontving derhalve een tijdstraf van tien seconden, waardoor hij als vijfde eindigde. Ricciardo en Verstappen finishten daardoor als derde en vierde. “Volgens de stewards veranderde Vettel van lijn tijdens het remmen”, aldus Whiting. “Dat bleek overduidelijk uit de data en de video. Het had gevaarlijk kunnen zijn en het was een abnormale verandering van rijrichting, dat een ongeluk had kunnen veroorzaken. Je ziet duidelijk dat wanneer beide auto’s aan de linkerkant zitten, Sebastian naar de rechterkant uitwijkt en vervolgens in de remzone weer naar links beweegt. Daniel moest uitwijken.”
Aan het einde van de race poogde Daniel Ricciardo nog om Vettel in te halen, maar kwam daarbij met de Duitser in contact. Volgens Ricciardo kwam dat omdat Vettel van lijn veranderde tijdens het remmen, iets wat uit de videobeelden bleek. Vettel ontving derhalve een tijdstraf van tien seconden, waardoor hij als vijfde eindigde. Ricciardo en Verstappen finishten daardoor als derde en vierde. “Volgens de stewards veranderde Vettel van lijn tijdens het remmen”, aldus Whiting. “Dat bleek overduidelijk uit de data en de video. Het had gevaarlijk kunnen zijn en het was een abnormale verandering van rijrichting, dat een ongeluk had kunnen veroorzaken. Je ziet duidelijk dat wanneer beide auto’s aan de linkerkant zitten, Sebastian naar de rechterkant uitwijkt en vervolgens in de remzone weer naar links beweegt. Daniel moest uitwijken.”
Gerelateerd nieuws
FOTOSERIE: 10 jaar geleden maakte Max Verstappen zijn eerste F1-meters in Japan
02 april 2024 20:30 - Nieuws
F1 te saai? Verstappen tot diep in de nacht aan het gamen voor race in Saoedi-Arabië
10 maart 2024 08:32 - GP Saoedi-Arabië 2024