Sutton Images
Daan de Geus
11 december 2016
Mercedes heeft door het vertrek van wereldkampioen Nico Rosberg het meest gewilde stoeltje van het moment in de aanbieding. De lijst met kandidaten is lang, maar de keuze niet makkelijk. Formule 1 evalueert de kanshebbers. Vandaag: Valtteri Bottas.
Waarom moet Mercedes voor Bottas gaan?
Twee tweede en zeven derde plaatsen zeggen alles: Bottas (27) is toe aan de volgende stap. Met Williams heeft hij alles bereikt wat daar te halen valt. Sinds zijn debuutseizoen 2013 heeft hij zich ontpopt van puntenpakker tot podiumscorer. In 2014, zijn tweede jaar, werd hij vierde in het WK, in 2015 vijfde, in 2016 achtste. Veel meer zat er ook niet in die Williamsen. Bottas is wat ze in de Engelse autosportwereld zo mooi a steady pair of hands noemen. Op Bottas kun je bouwen. Hij doet zelden gekke dingen, incidentjes met Max Verstappen in de kwalificatie in Bakoe en wat felle schermutselingen met landgenoot Kimi Räikkönen daargelaten. Bottas is de afgelopen jaren trouwens steevast als mogelijke vervanger van Räikkönen bij Ferrari genoemd, wat laat zien dat hij ook elders hoog aangeschreven staat. Elders dan bij Mercedes-teambaas Toto Wolff, is dat. Wolff is onder de indruk van Bottas én mede-eigenaar van het managementbureau dat Bottas’ zaken behartigt. Dat maken de lijntjes kort met een coureur die niet als lastig of ‘politiek’ bekend staat. Wat verder voor de Fin pleit, is dat hij perfect lijkt bij Mercedes de rol te vervullen die Räikkönen bij Ferrari speelt: snel genoeg om een Lewis Hamilton of Sebastian Vettel scherp te houden en kloppen als deze een steek laat vallen, maar (vermoedelijk) niet zo snel om ze structureel onder hoogspanning te zetten. Wolff zoekt, zeker denkend aan het constructeurskampioenschap, ‘de snelste coureur die geen fouten maakt’. De B in Mercedes’ Plan B kan dus voor niets anders dan Bottas staan. Waarom moet Mercedes niet voor Bottas gaan?
Alle positieve punten spreken voor zich, de minpunten zijn minder overduidelijk, maar niet onbeduidend. Zo ligt Bottas om te beginnen vast bij Williams. Aangezien dat een Mercedes-klant is, valt er vast wat te regelen, maar Williams zal haar kopman niet voor een pak stroopwafels de deur uit laten lopen met verder de onervaren achttienjarige Lance Stroll in de gelederen. Het zal om cash, een gunstigere motordeal of meer gaan. Daarbij moet je je afvragen of Mercedes moet gaan een coureur die door rivaal Ferrari niet zó goed wordt geacht hem voor miljoenen uit te kopen. De Scuderia heeft toch telkens aan Räikkönen vastgehouden, misschien ook omdat Bottas doorgaans geen spektakelmaker blijkt. Wil Mercedes een bewezen topper als evenknie van Hamilton in plaats van iemand die vermoedelijk als nummer twee binnenkomt, dan komt het toch bij andere namen uit. Wat zijn Bottas’ kansen?
50/50, gokken we, al zijn ze beter volgens de bookmakers. Voor alles wat Bottas geschikt maakt, lijkt zijn contractuele situatie een deal het meest te bemoeilijken. Natuurlijk hebben Williams en Mercedes een relatie, maar de vraag is hoeveel verder Mercedes voor Bottas wil gaan dan Ferrari de laatste jaren.
Twee tweede en zeven derde plaatsen zeggen alles: Bottas (27) is toe aan de volgende stap. Met Williams heeft hij alles bereikt wat daar te halen valt. Sinds zijn debuutseizoen 2013 heeft hij zich ontpopt van puntenpakker tot podiumscorer. In 2014, zijn tweede jaar, werd hij vierde in het WK, in 2015 vijfde, in 2016 achtste. Veel meer zat er ook niet in die Williamsen. Bottas is wat ze in de Engelse autosportwereld zo mooi a steady pair of hands noemen. Op Bottas kun je bouwen. Hij doet zelden gekke dingen, incidentjes met Max Verstappen in de kwalificatie in Bakoe en wat felle schermutselingen met landgenoot Kimi Räikkönen daargelaten. Bottas is de afgelopen jaren trouwens steevast als mogelijke vervanger van Räikkönen bij Ferrari genoemd, wat laat zien dat hij ook elders hoog aangeschreven staat. Elders dan bij Mercedes-teambaas Toto Wolff, is dat. Wolff is onder de indruk van Bottas én mede-eigenaar van het managementbureau dat Bottas’ zaken behartigt. Dat maken de lijntjes kort met een coureur die niet als lastig of ‘politiek’ bekend staat. Wat verder voor de Fin pleit, is dat hij perfect lijkt bij Mercedes de rol te vervullen die Räikkönen bij Ferrari speelt: snel genoeg om een Lewis Hamilton of Sebastian Vettel scherp te houden en kloppen als deze een steek laat vallen, maar (vermoedelijk) niet zo snel om ze structureel onder hoogspanning te zetten. Wolff zoekt, zeker denkend aan het constructeurskampioenschap, ‘de snelste coureur die geen fouten maakt’. De B in Mercedes’ Plan B kan dus voor niets anders dan Bottas staan. Waarom moet Mercedes niet voor Bottas gaan?
Alle positieve punten spreken voor zich, de minpunten zijn minder overduidelijk, maar niet onbeduidend. Zo ligt Bottas om te beginnen vast bij Williams. Aangezien dat een Mercedes-klant is, valt er vast wat te regelen, maar Williams zal haar kopman niet voor een pak stroopwafels de deur uit laten lopen met verder de onervaren achttienjarige Lance Stroll in de gelederen. Het zal om cash, een gunstigere motordeal of meer gaan. Daarbij moet je je afvragen of Mercedes moet gaan een coureur die door rivaal Ferrari niet zó goed wordt geacht hem voor miljoenen uit te kopen. De Scuderia heeft toch telkens aan Räikkönen vastgehouden, misschien ook omdat Bottas doorgaans geen spektakelmaker blijkt. Wil Mercedes een bewezen topper als evenknie van Hamilton in plaats van iemand die vermoedelijk als nummer twee binnenkomt, dan komt het toch bij andere namen uit. Wat zijn Bottas’ kansen?
50/50, gokken we, al zijn ze beter volgens de bookmakers. Voor alles wat Bottas geschikt maakt, lijkt zijn contractuele situatie een deal het meest te bemoeilijken. Natuurlijk hebben Williams en Mercedes een relatie, maar de vraag is hoeveel verder Mercedes voor Bottas wil gaan dan Ferrari de laatste jaren.