De FIA heeft er bij het team van Renault op aangedrongen de draagsteun van de achtervleugel aan te passen. Het huidige ontwerp zou in strijd zijn met de reglementen.

Waar de meeste teams er bij de zoektocht naar wat meer steun voor de achtervleugel voor kiezen om de verticale steun direct aan de onderste ligger van de achtervleugel te bevestigen, koos Renault er voor deze hoger door te trekken en te verbinden aan het DRS-mechanisme.

En dat mag dus niet, oordeelt de FIA. De regels schrijven voor dat de steun weliswaar verbonden mag worden aan kleine onderdelen die aan het DRS-systeem verbonden zijn, maar nadat andere teams hun vraagtekens hadden gezet bij het ontwerp van Renault, heeft de FIA bevestigd dat het onderdeel waaraan de draagsteun nu bevestigd zit te groot is.

Over het voordeel wat Renault van dit ontwerp zou hebben, zijn de meningen verdeeld. Er zouden teams zijn die roepen dat het DRS-systeem hierdoor efficiënter kan worden ingezet, terwijl andere teams zich niet druk maken om de kwestie, omdat het voordeel te verwaarlozen zou zijn.

Wielophangingen
Naar verluidt is ook één van de Formule 1-teams gevraagd de wielophanging van de nieuwe bolide aan te passen. Er werd al een tijd gediscussieerd over welk soort wielophangingen nu legaal zijn en welke niet, waarbij met name Mercedes en Red Bull ervan werden verdacht ophangingssystemen te ontwikkelen (of al te hebben) die, los van de gebruikelijke functie van de ophanging, actief invloed hebben op de aerodynamica en rijhoogte van de auto.

In recente gesprekken tussen de technisch directeuren van de verschillende teams kwam men niet tot een overeenkomst, waardoor het aan de FIA was om uitspraak te doen over de kwestie. Dat heeft de FIA in Spanje ook daadwerkelijk gedaan, waarbij er nogmaals is bevestigd dat alle denkbare systemen die in samenwerking met de wielophangingen actief de rijhoogte en aerodynamica van de auto beïnvloeden, verboden zijn.

Daaropvolgend neemt de FIA nu de diverse ontwerpen onder de loep, in plaats van een dergelijk onderzoek af te laten hangen van eventuele protesten tijdens raceweekenden, zoals bijvoorbeeld gelijk bij de seizoensopener in Australië, wat natuurlijk pijnlijk zou zijn. Naar aanleiding van één van die controles zou dus al één team geadviseerd zijn het ontwerp aan te passen, zo weet Autosport.com te melden.