Ilmor zoekt partner voor eventueel F1-motorproject
Sutton Images
Daan de Geus
27 juli 2017
De onafhankelijke motorbouwer Ilmor zoekt een partner om eventueel samen aan een Formule 1-krachtbron te werken voor als de nieuwe motorregels in 2021 worden ingevoerd.
Ilmor is recentelijk aangeschoven bij motormeetings van de Formule 1, om te zien of de motorformule voor 2021 de deur naar de Formule 1 wellicht weer open zet voor onafhankelijke motorleveranciers.
De verwachting is dat er wordt ingezet op simpelere en goedkopere 1.6-liter V6-biturbo’s, met een standaard energy recovery system, waarbij de zo complexe MGU-H waarschijnlijk in de ban gaat.
Een dergelijke formule zou een firma als Ilmor wellicht kunnen bewegen tot een Formule 1-rentree, al zal dat hoe dan ook in samenwerking met een (kapitaalkrachtige) partner moeten zijn.
Van dat laatste maakt Ilmor-eigenaar en motorgoeroe Mario Illien in gesprek met Autosport namelijk geen geheim: “Iemand anders moet de aanvankelijke ontwikkelingskosten op zich nemen.”
“Met alleen maar de inkomsten van je, red je het waarschijnlijk namelijk niet. Ik denk dat we er de steun van een grote partij voor nodig hebben”, zegt Illien.
Illien bedoelt daarmee echter niet per se een autofabrikant, zo verduidelijkt hij. “Red Bull heeft bijvoorbeeld TAG Heuer als naamgever van de motoren, dus het hoeft geen automaker te zijn.”
Bij Red Bull wordt met Renault-motor gereden, maar deze worden ingezet onder de TAG Heuer-naam, waarmee de horlogemaker officieel zowel sponsor als performance partner van Red Bull is.
Voorwaarden
Wat Illien nog wel benadrukt, is dat de kosten echt flink naar beneden moeten per 2021 om een firma als de zijne over te halen een Formule 1-motorproject te beginnen. Illien heeft het dan zowel over de instapkosten van het starten van een motorproject, maar ook de kosten voor het tijdens het seizoen door ontwikkelen en verbeteren van een motor. Behalve Ilmor – dat de afgelopen jaren nog op voorspraak van Red Bull met Renault aan de V6 van de Franse firma heeft gewerkt – heeft ook Cosworth interesse getoond in een motorproject. Net als Ilmor heeft Cosworth benadrukt dat de voorwaarden wel juist moeten zijn, hetgeen iets is dat ook Aston Martin, dat eveneens interesse heeft in een motorproject, heeft beklemtoond.
Wat Illien nog wel benadrukt, is dat de kosten echt flink naar beneden moeten per 2021 om een firma als de zijne over te halen een Formule 1-motorproject te beginnen. Illien heeft het dan zowel over de instapkosten van het starten van een motorproject, maar ook de kosten voor het tijdens het seizoen door ontwikkelen en verbeteren van een motor. Behalve Ilmor – dat de afgelopen jaren nog op voorspraak van Red Bull met Renault aan de V6 van de Franse firma heeft gewerkt – heeft ook Cosworth interesse getoond in een motorproject. Net als Ilmor heeft Cosworth benadrukt dat de voorwaarden wel juist moeten zijn, hetgeen iets is dat ook Aston Martin, dat eveneens interesse heeft in een motorproject, heeft beklemtoond.