Voorbeschouwing Grand Prix van Italië ’17
Sutton Images
Jan van der Burgt
31 augustus 2017
Het is alweer vijf jaar geleden dat een Ferrari-coureur als kampioenschapsleider arriveerde op de Italiaanse ‘Temple of Speed’, Monza. Sebastian Vettel zal Ferrari’s tifosi op iets heel moois willen trakteren.
In 2012 was het Fernando Alonso die in zijn Ferrari een veel gezondere marge verdedigde dan de zeven punten die Sebastian Vettel nu verdedigt ten opzichte van Mercedes’ Lewis Hamilton. Toch slaagde Alonso er in 2012 niet in de titel te pakken, doordat diezelfde Vettel hem in de tweede seizoenshelft opjaagde. De jager is vijf jaar later de gejaagde geworden.
Na de zomerstop van 2016 is het net als aan het begin van het jaar Nico Rosberg die dé te kloppen man is. Na zijn overwinning op Spa wint hij opnieuw op de vermaarde Italiaanse omloop, waarbij hij profiteert van een poepstart van Lewis Hamilton. Max Verstappen komt al niet veel beter van zijn plaats en weet met een bescheiden inhaalrace van P12 op te krabbelen naar de zevende plaats. Het volledige raceverslag van vorig jaar lees je hier. Deze coureurs van het huidige deelnemersveld wonnen elk één of meerdere GP’s op Monza. In de spotlights
“…en Monza zal ook wel niks worden.” Na afloop van de Belgische Grand Prix leek Max Verstappen nog niet heel veel zin te hebben in het Italiaanse racefestijn. De Nederlander is realist genoeg om te weten dat de Renault-motor op een hogesnelheidsbaan als Monza achter de feiten aanloopt. Wel zegt hij uit te kijken naar het enthousiasme waarmee de gepassioneerde fans het Formule 1-circus verwelkomen. Dan kun je toch beter de Mercedes-motor achterin hebben liggen, zoals bijvoorbeeld bij Force India het geval is. De kans dat Force India direct achter de top aan kan sluiten op Monza lijkt reëel en dus kan er flink gescoord worden door het Brits-Indiase team. Kán, want dan moeten de heren Sergio Pérez en Esteban Ocon elkaar voor de verandering het licht in de ogen gunnen. Toro Rosso wil dit weekend duidelijkheid. Duidelijkheid over de motoren waarmee ze in 2018 gaan racen wel te verstaan. Ze hebben daar naar verluidt nog altijd wel oor naar een exclusieve deal met Honda, waardoor voor McLaren de weg vrij zou komen om de Renault-krachtbronnen van Toro Rosso over te nemen. Honda zelf lijkt echter nog niet warm te lopen voor dat idee. Kan die impasse worden doorbroken? Wordt mogelijk komend weekend vervolgd. Driver Steward: Emuanele Pirro Bandenselectie Pirelli: Medium, soft, supersoft
Die jacht heeft Lewis Hamilton na de zomerstop de eerste prooi opgeleverd in de vorm van de Belgische Grand Prix. Vettel kreeg daar één kans Hamilton te passeren, maar kwam naar eigen zeggen te vroeg uit de slipstream en verloor de ‘dragrace’ naar de volgende bocht. En juist dat gegeven maakt, ruim drieënhalf seizoen na de introductie van de V6-turbomotoren, dat Mercedes op papier ook op Monza de beste papieren in handen heeft. Vermogenstechnisch lijkt Mercedes nog altijd een kleine voorsprong te hebben, alle verhalen over een gelijk getrokken speelveld ten spijt.
Het Autodromo di Monza wordt gekenmerkt door lange rechte stukken, veelal met elkaar verbonden door chicanes. De wereldberoemde Parabolica vormt daarop een uitzondering, maar enig karakter is die bocht ontnomen toen de grindbakken aan de buitenzijde van de bocht vervangen werden door asfaltstroken.
De DRS-zones liggen komend weekend op startfinish en na de dubbele rechter van Lesmo 1 en Lesmo 2. De circuitlengte van 5.793 meter maakt dat er voor de race 53 rondgangen gepland staan. Knipper met je ogen en de race is voorbij: de in tijd veelal kortste Grand Prix van het jaar kan na een uur en een kwartier al gedaan zijn.
Vorig jaar
Na de zomerstop van 2016 is het net als aan het begin van het jaar Nico Rosberg die dé te kloppen man is. Na zijn overwinning op Spa wint hij opnieuw op de vermaarde Italiaanse omloop, waarbij hij profiteert van een poepstart van Lewis Hamilton. Max Verstappen komt al niet veel beter van zijn plaats en weet met een bescheiden inhaalrace van P12 op te krabbelen naar de zevende plaats. Het volledige raceverslag van vorig jaar lees je hier. Deze coureurs van het huidige deelnemersveld wonnen elk één of meerdere GP’s op Monza. In de spotlights
“…en Monza zal ook wel niks worden.” Na afloop van de Belgische Grand Prix leek Max Verstappen nog niet heel veel zin te hebben in het Italiaanse racefestijn. De Nederlander is realist genoeg om te weten dat de Renault-motor op een hogesnelheidsbaan als Monza achter de feiten aanloopt. Wel zegt hij uit te kijken naar het enthousiasme waarmee de gepassioneerde fans het Formule 1-circus verwelkomen. Dan kun je toch beter de Mercedes-motor achterin hebben liggen, zoals bijvoorbeeld bij Force India het geval is. De kans dat Force India direct achter de top aan kan sluiten op Monza lijkt reëel en dus kan er flink gescoord worden door het Brits-Indiase team. Kán, want dan moeten de heren Sergio Pérez en Esteban Ocon elkaar voor de verandering het licht in de ogen gunnen. Toro Rosso wil dit weekend duidelijkheid. Duidelijkheid over de motoren waarmee ze in 2018 gaan racen wel te verstaan. Ze hebben daar naar verluidt nog altijd wel oor naar een exclusieve deal met Honda, waardoor voor McLaren de weg vrij zou komen om de Renault-krachtbronnen van Toro Rosso over te nemen. Honda zelf lijkt echter nog niet warm te lopen voor dat idee. Kan die impasse worden doorbroken? Wordt mogelijk komend weekend vervolgd. Driver Steward: Emuanele Pirro Bandenselectie Pirelli: Medium, soft, supersoft