Sutton Images
Daan de Geus
27 december 2017
De Mercedes W08 heeft Lewis Hamilton aan zijn vierde wereldtitel geholpen, maar het is toch de lastigste Formule 1-auto die de Brit heeft gehad.
Dat vertelt hij aan Autosport. “Dit is de lastigste auto die ik heb gehad”, zegt Hamilton, volgens wie de W08 een aantal van de problemen van zijn voorgangers had overgenomen waarvan het team pas afgelopen jaar besefte ‘dat we er echt iets aan moesten doen’.
“Ik denk dat het feit dat het een nieuwe auto was en we sinds dit jaar met bredere banden rijden, de problemen ook hebben vergroot”, stelt Hamilton, die aangeeft dat het omgaan met de 2017-Pirelli’s sowieso het grootste struikelblok was.
Toto Wolff is omschreven als een ‘diva’ – een goede auto was, maar wil vooral benadrukken dat er het hele jaar door ‘fundamentele issues’ waren waar hij mee moest omspringen.
“Ik heb echter het gevoel dat ik juist op die momenten wat meer uit de auto heb weten te persen dan erin zat. Dat is natuurlijk heel positief. En dat is denk ik ook mijn toegevoegde waarde.”
Volgens Hamilton heeft deze kwaliteit in combinatie met het beter leren begrijpen van de auto hem geholpen het potentieel van de W08 ten volle te benutten. “Zelfs in de races waarin we het zwaar hadden, hebben we er zo meer uit gehaald dan verwacht.”
“Om er nét dat beetje extra uit te krijgen, moet je eigenlijk net iets te veel vragen van de auto en net wat feller zijn qua input, maar het is dan lastig precies de juiste balans te vinden.”
Hamilton ontkent overigens niet dat de W08 – die door teambaas