Haas zou als Amerikaans team graag een Amerikaanse coureur hebben, maar volgens teambaas Günther Steiner zijn er op het moment geen geschikte kandidaten. Een opmerking waar een aantal Amerikaanse coureurs het in elk geval niet mee eens zijn.

Gevraagd door Autosport of Haas het strikken van een Amerikaanse coureur bovenaan haar lijstje heeft staan, met de contracten van de Fransman Romain Grosjean en Deen Kevin Magnussen die eind 2018 aflopen, antwoordt Steiner van niet.

“Het zou bovenaan ons lijstje staan als er een goede Amerikaanse coureur zou zijn. Het mag namelijk duidelijk zijn dat we graag een Amerikaan willen”, erkent Steiner, al vraagt hij zich hardop af of ‘een goede Amerikaan’ wel naar middenmoter Haas zou willen.

Volgens Steiner is dat momenteel echter een theoretische discussie. “Want op het moment is niemand die in Amerika racet klaar voor de Formule 1”, meent hij. En ‘zomaar’ iemand halen, heeft geen nut volgens Steiner. “Een Amerikaan die niet goed mee kan komen, is misschien juist slecht voor de sport.”

De opmerkingen van Steiner – die recent soortgelijke uitspraken deed – zijn echter niet onopgemerkt gebleven aan de andere kant van de oceaan. Indycar-racewinnaar Graham Rahal noemt ze op twitter ‘bullshit’. “Misschien moeten ze een aantal van ons eens bellen en een kans geven?”, oppert hij.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Rahals opmerking kan op bijval rekenen van Indy 500-winnaar Alexander Rossi, de laatste Amerikaanse Formule 1-coureur. “Woord”, is waar hij het bij houdt. Rossi vertelde eerder al aan Racer.com dat iedereen uit de Indycars of andere topklasse van autosport zich prima aan kan passen aan de Formule 1.

Rossi reed in 2015 vijf Grands Prix voor Manor Marussia.

Volgens Rossi is het grootste technische verschil tussen racen in Indycar en de Formule 1 dat je in de Formule 1 met een veel groter technisch team werkt, terwijl iemand die overstapt verder de jarenlange kennis van de circuits mist. Het grootste obstakel, meent Rossi, zijn echter de tricky Pirelli-banden.

Newgarden
Een naam die in recente tijd geregeld is genoemd als misschien wel ideale Amerikaanse Formule 1-coureur, is Josef Newgarden. De Indycar-kampioen van 2017 vertelde afgelopen oktober aan Formule 1 dat hij zeker in de koningsklasse zou willen racen.

Newgarden erkende echter ook, zoals Steiner enigszins aankaart, dat hij ‘wel wat zou opgeven’ door als kampioen en coureur van topteam Penske naar Haas te gaan.

Gevraagd of hij – als hij de overstap zou willen maken – bij een team als Toro Rosso of Haas zou instappen, antwoordde Newgarden echter: “For sure. Zo heb ik het ook in de Indycars gedaan. Je moet je eerst opwerken en bewijzen, dan begin je bij zo’n team.”

Indycar-kampioen Josef Newgarden. Foto: Indycar Media.

“Ik denk ook dat het goed zou zijn voor de Formule 1 in Amerika, een Amerikaanse coureur. Of ik daar geschikt voor ben? Ik hoop het. Het zou geweldig zijn de kans te krijgen.”

Newgarden, 27, reed toen hij jonger was in Europa, in de Britse Formule Ford en GP3, met als doel de Formule 1 te bereiken, maar keerde terug naar Amerika.

Momenteel proberen de Amerikanen Santino Ferrucci en Ryan Tveter het in de opstapklassen onder de Formule 1. Ferrucci reed in 2017 in de Formule 2 en is testrijder van Haas. Tveter reed GP3 in 2017.