Verstappen kreeg uiteindelijk 130 ronden op de teller en een 1:20.649 op de klok. De Red Bull-coureur reed die tijd al voor de lunch, net zoals Ferrari-coureur Vettel zijn snelste tijd – een 1:20.396, 0.253 seconde sneller dan Verstappen – eveneens voor de pauze neerzette. Vettel reed zijn snelste tijd net als Verstappen op een setje van de medium-Pirelli’s, Mercedes’ Bottas deed zijn 1:20.596 op een set softs. Na een door kou, regen en zelfs sneeuw enigszins in het water gevallen eerste testweek, luidt het devies ‘kilometers maken’ voor deze tweede en laatste testvierdaagse op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Dat lukte Ferrari prima, met 171 ronden voor Vettel, terwijl ook Verstappen dus boven de honderd uitkwam, ondanks een onderbreking wegens een technisch probleem. Om 16:34 lokale tijd ging de rode vlag namelijk uit toen Verstappens Red Bull RB14 ineens bij bocht één geparkeerd stond. De bolide moest op de truck en ging terug naar de pits. Verstappen verloor er ongeveer een uur door – een halfuur voor het eind kon hij weer naar buiten. Het betekende weer tijdverlies, nadat hij vorige week al twee keer last had van een lek en donderdag na een spin niet verder kon vanwege een versnellingsbakprobleem. Waar Verstappen alsnog tot 130 ronden kwam, moest McLaren een paar garages verderop wederom toekijken hoe veel meer kostbare testtijd verloren ging door betrouwbaarheidsproblemen. De Belg Stoffel Vandoorne had ’s ochtends vroeg direct na zijn installatieronde al een motorprobleem, maar kon alsnog de baan op. Na ruim een uur testen viel zijn McLaren – Renault echter wederom stil, ditmaal op de baan. Het ging om een elektronisch probleem. Dat was net voor de lunchpauze verholpen, met Vandoorne die vlug de baan weer op ging, maar in de namiddag ging het weer mis: een hydraulisch probleem betekende zo’n twee uur voor het eind al einde oefening voor McLaren, met uiteindelijk 38 ronden voor Vandoorne, die tussen de issues door duidelijk zoveel mogelijk meters probeerde te maken. In de middag zagen we overigens een aantal andere coureurs in actie, met rijderswissels bij Mercedes, Renault en Williams. De snelste tijden uit de ochtend werden echter niet meer verbeterd, al nestelde titelverdediger Lewis Hamilton – die bij Mercedes het stuur had overgenomen van Bottas – zich nog wel op de vierde plek met een tijd van 1:20.808. De middaguren werden door de meeste teams ogenschijnlijk vooral gebruikt om wat langere runs af te werken. Uiteindelijk eindigden zes teams boven de honderd ronden.
Pos. | Coureur | Team | Rondetijd | Ronden |
1 | Sebastian Vetel | Ferrari | 1:20.396 | 171 |
2 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:20.596 | 86 |
3 | Max Verstappen | Red Bull | 1:20.649 | 130 |
4 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:20.808 | 91 |
5 | Pierre Gasly | Toro Rosso | 1:20.973 | 54 |
6 | Kevin Magnussen | Haas | 1:21.298 | 96 |
7 | Nico Hülkenberg | Renault | 1:21.432 | 48 |
8 | Carlos Sainz | Renault | 1:21.455 | 91 |
9 | Sergej Sirotkin | Williams | 1:21.588 | 42 |
10 | Sergio Pérez | Force India | 1:21.643 | 93 |
11 | Marcus Ericsson | Sauber | 1:21.706 | 120 |
12 | Stoffel Vandoorne | McLaren | 1:21.946 | 38 |
13 | Lance Stroll | Williams | 1:22.937 | 86 |