Sutton Images
Daan de Geus
10 april 2018
Of het een gevolg is van het crisisberaad dat afgelopen zaterdag na de kwalificatie in Bahrein werd gehouden, is niet duidelijk, maar McLaren heeft veranderingen gemaakt aan haar managementstructuur.
De formatie uit Woking doet dat onder het mom van het stroomlijnen van de organisatie. Voorheen bestond de overkoepelende McLaren Group uit twee divisies: McLaren Automotive, de autotak, en de McLaren Technology Group, bestaande uit drie afdelingen: McLaren Applied Technologies, McLaren Marketing en McLaren Racing – waarbij de laatste afdeling uiteraard om alle autosportactiviteiten draaide.
Met de veranderingen zal de McLaren Group voortaan drie afdelingen tellen – Applied Technologies, Automotive en Racing – wat de boel intern overzichtelijker moet maken. Bij McLaren Racing maakt Zak Brown de opstap naar de rol van CEO, nadat hij voorheen uitvoerend directeur was van de McLaren Technology Group.
Deze verandering betekent dat Brown een meer op de autosport, vooral Formule 1, gerichte functie zal vervullen. Eric Boullier blijft teambaas van McLarens Formule 1-team en staat onder Brown op de ladder. Helemaal bovenaan, boven Brown en de andere divisiehoofden, staat nog steeds het ‘uitvoerend comité’: de aandeelhouders Manour Ojjeh en sjeik Mohammed bin Essa Al Khalifa.
Dat de verantwoordelijkheden nu duidelijker zijn binnen McLaren en het Formule 1-programma, kan wellicht als waarschuwing aan de kopstukken daar worden gezien. McLaren heeft eind 2017 immers voor vele tientallen miljoenen haar fabrieksdeal met Honda beëindigd en is overgestapt op klantenmotoren van Renault. Het had gedacht zo gelijk een sprong vooruit te maken, maar het is bij een stap gebleven. Hoewel McLaren derde staat bij de constructeurs, boven Red Bull, legt de renstal het qua pace af tegen deze collega Renault-klant. Red Bull was echter juist het team waar de formatie uit Woking haar vizier op had gericht, maar hoewel het absoluut beter gaat dan een jaar geleden met Honda, ligt McLaren achter op schema na een lastige winter. Daarnaast lijkt Honda eindelijk progressie te boeken, met Toro Rosso. De BBC berichtte afgelopen weekend dat de druk flink toeneemt op de kopstukken van McLarens Formule 1-team. Uitgerekend in Bahrein, met het Bahreinse investeringsfonds Mumtalakat dat grootaandeelhouders is in McLaren, werd het team geklopt door Toro Rosso. Brown zou zodoende onder druk staan, maar met name de positie van teambaas Boullier zou volgens de BBC ‘kwetsbaar’ zijn.
Waarschuwingssignaal?
Dat de verantwoordelijkheden nu duidelijker zijn binnen McLaren en het Formule 1-programma, kan wellicht als waarschuwing aan de kopstukken daar worden gezien. McLaren heeft eind 2017 immers voor vele tientallen miljoenen haar fabrieksdeal met Honda beëindigd en is overgestapt op klantenmotoren van Renault. Het had gedacht zo gelijk een sprong vooruit te maken, maar het is bij een stap gebleven. Hoewel McLaren derde staat bij de constructeurs, boven Red Bull, legt de renstal het qua pace af tegen deze collega Renault-klant. Red Bull was echter juist het team waar de formatie uit Woking haar vizier op had gericht, maar hoewel het absoluut beter gaat dan een jaar geleden met Honda, ligt McLaren achter op schema na een lastige winter. Daarnaast lijkt Honda eindelijk progressie te boeken, met Toro Rosso. De BBC berichtte afgelopen weekend dat de druk flink toeneemt op de kopstukken van McLarens Formule 1-team. Uitgerekend in Bahrein, met het Bahreinse investeringsfonds Mumtalakat dat grootaandeelhouders is in McLaren, werd het team geklopt door Toro Rosso. Brown zou zodoende onder druk staan, maar met name de positie van teambaas Boullier zou volgens de BBC ‘kwetsbaar’ zijn.