Sutton Images
Daan de Geus
23 april 2018
Williams’ slechte seizoensstart zou voor een groot deel toe te schrijven zijn aan het slecht namaken van het koelingsconcept van Mercedes, wat de formatie uit Grove in grote problemen zou hebben gebracht.
Dat bericht het doorgaans goed geïnformeerde Auto, Motor und Sport. Williams is met de FW41 voor een radicaal koelingsconcept gegaan dat het volgens de Duitse publicatie heeft afgekeken van Mercedes, het vorige team van Williams’ huidige technisch directeur Paddy Lowe. Afkijken is een doodnormale praktijk in de Formule 1, maar Williams’ zou een slechte kopie hebben gemaakt van het complexe concept.
Als gevolg daarvan zou het team met flinke koelingsproblemen kampen, waar ook eerder over is bericht. Om deze het hoofd te bieden, heeft Williams als noodgreep extra openingen in het bodywork aan de achterkant van de bolide gemaakt. Met name in het warme Bahrein zou dit evident zijn geweest, terwijl Williams hier minder ver mee hoefde te gaan in het koelere Sjanghai.
Een bijkomend probleem van het verder openen van het bodywork is echter een substantieel verlies van downforce aan de achterkant van de auto. Een engineer van het team vertelt daarbij dat het richting de seconde per ronde gaat. “Als we het koelprobleem weten op te lossen, winnen we in één klap acht tienden.”
Technisch directeur Lowe heeft eerder aangegeven dat Williams de problemen met de FW41 stap-voor-stap moet oplossen. Het Britse traditieteam is de enige renstal die dit jaar nog niet heeft gescoord en staat zodoende puntloos onderaan in het WK.