Marko: ‘Mercedes stemde in met 2019-regels om Red Bull een hak te zetten’
Sutton Images
Daan de Geus
18 mei 2018
Red Bulls Helmut Marko is er van overtuigd dat Mercedes vooral voor de aerodynamische regelwijzigingen voor 2019 heeft gestemd om Red Bull dwars te zitten.
Wie precies voor en tegen de regels hebben gestemd die het inhalen vanaf 2019 makkelijker moeten maken door de aerodynamica te versimpelen, is niet officieel gecommuniceerd. Red Bull heeft echter publiekelijk aangegeven dat het tegen was, terwijl Mercedes heeft erkend dat het bij de meerderheid hoorde die voor heeft gestemd en de regels er zo door heeft gekregen. Aan Auto, Motor und Sport vertelt Marko daarbij wel te weten waarom Mercedes voor was: “Ze hebben ingestemd omdat ze al aan de max zitten met hun aerodynamische concept. Ze willen daarom weer vanaf nul beginnen, en ze weten ook dat ze ons zo pijn kunnen doen”, verklaart hij, erop zinspelend dat Red Bull het beter voor elkaar heeft qua aerodynamica en juist nog wel verder kan met haar concept. Mercedes-teambaas Wolff is niet direct op de uitspraken van zijn landgenoot ingegaan, maar de Oostenrijker heeft wel toegelicht waarom Mercedes met de wijzigingen heeft ingestemd: “Aanvankelijk waren we licht tegen verandering, omdat we deze regels kennen en er competitief onder zijn. Maar de FIA heeft zijn werk goed gedaan met de studie naar dit onderwerp en als regerend kampioen willen we niet bekend komen te staan als het team dat altijd tegen verandering stemt”, vertelt hij Autosport. Van de topteams steunde behalve Mercedes ook Ferrari het voorstel voor de reglementswijzigingen. Onbegrijpelijk, vindt Red Bull-teambaas Christian Horner, die de regels juist ‘niet goed doordacht’ vindt. “Er is geen garantie dat dit gaat werken, het is met veel te veel haast doorgevoerd”, verklaarde hij tijdens het afgelopen raceweekend in Spanje. Bandenspanning
De onenigheid over de regels is niet het enige politieke pressiepunt uit Barcelona: Mercedes en Red Bull stonden eveneens tegenover elkaar wat betreft veranderingen die Pirelli aan de banden heeft doorgevoerd. Zowel in Spanje als in de opkomende races in Frankrijk en Engeland wordt gereden met banden met een minder dikke rubberlaag. Een verandering die volgens Marko op wens van Mercedes is doorgevoerd, al counterde Wolff ook dat en liet Red Bulls Max Verstappen zich ontvallen dat het eigenlijk niet uitmaakte.
Wie precies voor en tegen de regels hebben gestemd die het inhalen vanaf 2019 makkelijker moeten maken door de aerodynamica te versimpelen, is niet officieel gecommuniceerd. Red Bull heeft echter publiekelijk aangegeven dat het tegen was, terwijl Mercedes heeft erkend dat het bij de meerderheid hoorde die voor heeft gestemd en de regels er zo door heeft gekregen. Aan Auto, Motor und Sport vertelt Marko daarbij wel te weten waarom Mercedes voor was: “Ze hebben ingestemd omdat ze al aan de max zitten met hun aerodynamische concept. Ze willen daarom weer vanaf nul beginnen, en ze weten ook dat ze ons zo pijn kunnen doen”, verklaart hij, erop zinspelend dat Red Bull het beter voor elkaar heeft qua aerodynamica en juist nog wel verder kan met haar concept. Mercedes-teambaas Wolff is niet direct op de uitspraken van zijn landgenoot ingegaan, maar de Oostenrijker heeft wel toegelicht waarom Mercedes met de wijzigingen heeft ingestemd: “Aanvankelijk waren we licht tegen verandering, omdat we deze regels kennen en er competitief onder zijn. Maar de FIA heeft zijn werk goed gedaan met de studie naar dit onderwerp en als regerend kampioen willen we niet bekend komen te staan als het team dat altijd tegen verandering stemt”, vertelt hij Autosport. Van de topteams steunde behalve Mercedes ook Ferrari het voorstel voor de reglementswijzigingen. Onbegrijpelijk, vindt Red Bull-teambaas Christian Horner, die de regels juist ‘niet goed doordacht’ vindt. “Er is geen garantie dat dit gaat werken, het is met veel te veel haast doorgevoerd”, verklaarde hij tijdens het afgelopen raceweekend in Spanje. Bandenspanning
De onenigheid over de regels is niet het enige politieke pressiepunt uit Barcelona: Mercedes en Red Bull stonden eveneens tegenover elkaar wat betreft veranderingen die Pirelli aan de banden heeft doorgevoerd. Zowel in Spanje als in de opkomende races in Frankrijk en Engeland wordt gereden met banden met een minder dikke rubberlaag. Een verandering die volgens Marko op wens van Mercedes is doorgevoerd, al counterde Wolff ook dat en liet Red Bulls Max Verstappen zich ontvallen dat het eigenlijk niet uitmaakte.
Gerelateerd nieuws
Verstappen nog steeds in trek bij Mercedes: ‘Toekomst van Russell in gevaar’
18 juni 2024 17:15 - Nieuws
Verstappen kijkt uit naar GP van Spanje: ‘Dit momentum nog even behouden’
18 juni 2024 15:15 - GP Spanje
‘Red Bull wil controversiële ‘flexi-wings’ van Ferrari en McLaren kopiëren’
18 juni 2024 14:40 - Nieuws