Startcrashes, botsingen en ‘The Wall’: een collectie Canadese klappers
Sutton Images
Daan de Geus
8 juni 2018
Het Circuit Gilles Villeneuve in Montréal staat natuurlijk bekend om de ‘Wall of Champions’ waar menig (groot) coureur in is geëindigd, maar ook op de rest van de baan wordt een foutje net zo snel afgerekend als gemaakt. Een selectie Canadese klappers.
In 1998 gaat het niet één, maar twee keer mis bij de start. De eerste keer vliegt en tolt Alexander Wurz door de lucht en zijn Sauber-coureurs Jean Alesi, Johnny Herbert en Prost-rijder Olivier Panis – die in 1997 zijn benen brak bij een crash in Canada – erbij betrokken. Bij de herstart gaat het weer mis, wéér tussen Wurz, Alesi en een Prost – ditmaal die van Jarno Trulli, die bovenop Alesi eindigt.
De jaren negentig zijn duur voor Sauber in Canada, want in 1999 schrijft Pedro Diniz een Sauber af als gevolg van een remprobleem.
1999 is ook het jaar dat de beroemde ‘Wall’ de toevoeging ‘of Champions’ krijgt, als Damon Hill, Michael Schumacher en Jacques Villeneuve de muur bij het uitkomen van de laatste chicane raken. Villeneuve deed dat in 1997 ook al eens.
(Tekst loopt door onder de foto’s) Dat je geen Formule 1-kampioen hoeft te zijn om hard de muur te raken, bewijst Nick Heidfeld (overigens wel een Formule 3- en Formule 3000-kampioen) met een flinke smakkerd in 2001. De toen nog plagerige tekst op de muur? Welkom in Québec… In de categorie (BMW) Saubers afschrijven in Montréal maakt Robert Kubica het in 2007 wel heel bont. Contact met Trulli’s Toyota betekent een megaklapper inclusief vliegende koprol. Kubica zelf komt er wonderwel ongeschonden vanaf, al moet hij zich de volgende race laten vervangen door ene Sebastian Vettel… Een jaar later wint Kubica trouwens in Canada. En dat komt dan mede door dit voorval, in de pits nota bene! Het is er raak tussen Kimi Räikkönen, die keurig voor het rode licht geparkeerd staat, en Lewis Hamilton, die niet ziet dat het licht op rood staat. Nico Rosberg tikt Hamilton daarna ook nog aan. Weer een Saubertje, het is haast een patroon. Kamui Kobayashi rijdt zijn bolide in 2011 in VT2 stuk bij bocht vier. De volgende ochtend crasht gelegenheidsteamgenoot Pedro de la Rosa. Frappant: hij vervangt Sergio Pérez, die de race moet uitzitten na een crash in Monaco… In 2011 blijkt de aantrekkingskracht van de muur onveranderd groot op kampioenen, en plempt Sebastian Vettel zijn Red Bull er tegenaan. De tekst erboven? Hallo Québec… Niet alleen in de laatste bocht voor start/finish, ook in de eerste erna gaat het wel eens mis. Zie bovengenoemde startcrashes, of de gevolgen van de megabotsing tussen Pérez en Felipe Massa in 2014. Risicomanagement, zo is de muur raken ook te noemen. In 2016 gaat Carlos Sainz net te ver, maar houdt z’n voet naar beneden. Langs de muur schuivend maakt hij zijn kwalificatierondje nét af, maar niet zonder schade. “Ik had de muur al een paar keer geraakt, maar deed het nu net wat harder. Het was een kleine fout, maar dat is hier genoeg.” Benieuwd of de muur dit jaar nieuwe slachtoffers maakt…
(Tekst loopt door onder de foto’s) Dat je geen Formule 1-kampioen hoeft te zijn om hard de muur te raken, bewijst Nick Heidfeld (overigens wel een Formule 3- en Formule 3000-kampioen) met een flinke smakkerd in 2001. De toen nog plagerige tekst op de muur? Welkom in Québec… In de categorie (BMW) Saubers afschrijven in Montréal maakt Robert Kubica het in 2007 wel heel bont. Contact met Trulli’s Toyota betekent een megaklapper inclusief vliegende koprol. Kubica zelf komt er wonderwel ongeschonden vanaf, al moet hij zich de volgende race laten vervangen door ene Sebastian Vettel… Een jaar later wint Kubica trouwens in Canada. En dat komt dan mede door dit voorval, in de pits nota bene! Het is er raak tussen Kimi Räikkönen, die keurig voor het rode licht geparkeerd staat, en Lewis Hamilton, die niet ziet dat het licht op rood staat. Nico Rosberg tikt Hamilton daarna ook nog aan. Weer een Saubertje, het is haast een patroon. Kamui Kobayashi rijdt zijn bolide in 2011 in VT2 stuk bij bocht vier. De volgende ochtend crasht gelegenheidsteamgenoot Pedro de la Rosa. Frappant: hij vervangt Sergio Pérez, die de race moet uitzitten na een crash in Monaco… In 2011 blijkt de aantrekkingskracht van de muur onveranderd groot op kampioenen, en plempt Sebastian Vettel zijn Red Bull er tegenaan. De tekst erboven? Hallo Québec… Niet alleen in de laatste bocht voor start/finish, ook in de eerste erna gaat het wel eens mis. Zie bovengenoemde startcrashes, of de gevolgen van de megabotsing tussen Pérez en Felipe Massa in 2014. Risicomanagement, zo is de muur raken ook te noemen. In 2016 gaat Carlos Sainz net te ver, maar houdt z’n voet naar beneden. Langs de muur schuivend maakt hij zijn kwalificatierondje nét af, maar niet zonder schade. “Ik had de muur al een paar keer geraakt, maar deed het nu net wat harder. Het was een kleine fout, maar dat is hier genoeg.” Benieuwd of de muur dit jaar nieuwe slachtoffers maakt…