Even bellen met… Bas Leinders: ‘McLaren gaat eerder achter- dan vooruit, een lastige situatie voor Vandoorne’
Sutton Images
Daan de Geus
25 juni 2018
In onze rubriek Even bellen met… spreken we Bas Leinders – de voormalig testrijder van Minardi en coureur die tegenwoordig Formule 1-analist is voor Play Sports en teammanager in de Blancpain Series – over de situatie bij McLaren, de triple header en de nieuwe generatie.
Bas, laten we beginnen met McLaren, dat van buitenaf een rampweekend leek te hebben.
“Het was hun slechtste weekend van 2018, en het lijkt daar eerder achter- dan vooruit te gaan. Begin 2018 is sowieso niet verlopen als gehoopt en bij McLaren hoort, maar aanvankelijk pakte zowel Alonso als Vandoorne in elk geval nog punten, al hadden ze het in de kwalificatie telkens moeilijk. Dit was echter wel een rampweekend, ja.” Er is veel om McLaren te doen. Zijn daar veranderingen nodig in het management?
“Eind vorig jaar besloten ze van Honda weg te gaan, naar Renault. Toen was al te zien dat de Honda-motor beter werd, maar de echtscheiding werd doorgezet omdat de vertrouwensband weg was. Nu zitten ze min of meer in dezelfde sportieve situatie. In zekere zin zijn het naweeën van de Honda-tijd. Die motor was onbetrouwbaar en in het begin niet competitief. Dat maakte het moeilijk werken, maar ze wezen ook telkens naar Honda: “Wij hebben het beste chassis, maar de slechtste motor.” Nu zie je dat Renault en Red Bull met dezelfde motor veel beter zijn. Dan weet je dat het ook vorig jaar niet de beste wagen was. Dat weegt nu zwaar op het team en zorgt intern voor druk. Vooral op teambaas Eric Boullier.” Vandoorne zien kan al anderhalf jaar amper tonen wat hij kan. Moet hij zich zorgen maken?
“Voor Stoffel is dit natuurlijk een vervelende situatie. Je zag vorig jaar al, zeker in het begin, dat Alonso als eerste alle updates kreeg. Als ze één of twee onderdelen hadden, kreeg Alonso ze allebei- de tweede als reserve. Ik vrees dat het nu ook weer zo gaat. Met Boullier onder druk, gaat hij vast inzetten op zoveel mogelijk updates deze komende races. Dat kan wel eens ten koste gaan van Stoffel, want als er niet genoeg zijn, gaan ze naar Alonso. Dat zal dan niet best zijn voor Vandoorne’s perceptie. Met Lando Norris die als kandidaat wordt genoemd, staat iemand klaar die talentvol is, maar ook veel geld meebrengt. Misschien is het voor Stoffel echter wel beter als hij naar een ander team gaat. Al kan het ook dat Alonso vertrekt en Stoffel en Lando volgend jaar bij McLaren zitten.” (tekst loopt door onder de foto) Wie zich wel kan etaleren is Charles Leclerc. Is zijn status als toptalent terecht?
“Leclerc is zeker en vast een toptalent, maar dat geldt net zozeer voor Vandoorne en Norris, en ook Sainz en Gasly. Dat is de nieuwe generatie, onder de top. Leclerc presteert extreem goed, al is de Sauber ook een betere auto. Zie Ericsson: die doet het niet zo goed als Leclerc, maar zeker niet slecht. Dat onderschrijft Saubers progressie. Dat gezegd, verdient Leclerc zeker een plek en lange toekomst in de Formule 1.” Wat de top van het veld betreft, volgend weekend is de GP van Oostenrijk. Enige verwachtingen?
“Het zit dicht bij elkaar en dat is leuk. Het verschilt niet alleen van weekend-tot-weekend, zelfs temperatuurverschillen van dag-op-dag veranderen de krachtsverhoudingen al. Het maakt het wel lastig te voorspellen. Twee weken terug dacht Mercedes sterk te zijn in Canada, maar had het lastig. Nu waren ze in Frankrijk wel sterk en staat Hamilton weer aan kop van het WK. Mercedes en Hamilton zijn terug in vorm en nemen dat mee deze drukke tijd in. Met vier races kort op elkaar is deze periode niet beslissend voor het WK, maar je kan wel een kloof slaan.”
“Het was hun slechtste weekend van 2018, en het lijkt daar eerder achter- dan vooruit te gaan. Begin 2018 is sowieso niet verlopen als gehoopt en bij McLaren hoort, maar aanvankelijk pakte zowel Alonso als Vandoorne in elk geval nog punten, al hadden ze het in de kwalificatie telkens moeilijk. Dit was echter wel een rampweekend, ja.” Er is veel om McLaren te doen. Zijn daar veranderingen nodig in het management?
“Eind vorig jaar besloten ze van Honda weg te gaan, naar Renault. Toen was al te zien dat de Honda-motor beter werd, maar de echtscheiding werd doorgezet omdat de vertrouwensband weg was. Nu zitten ze min of meer in dezelfde sportieve situatie. In zekere zin zijn het naweeën van de Honda-tijd. Die motor was onbetrouwbaar en in het begin niet competitief. Dat maakte het moeilijk werken, maar ze wezen ook telkens naar Honda: “Wij hebben het beste chassis, maar de slechtste motor.” Nu zie je dat Renault en Red Bull met dezelfde motor veel beter zijn. Dan weet je dat het ook vorig jaar niet de beste wagen was. Dat weegt nu zwaar op het team en zorgt intern voor druk. Vooral op teambaas Eric Boullier.” Vandoorne zien kan al anderhalf jaar amper tonen wat hij kan. Moet hij zich zorgen maken?
“Voor Stoffel is dit natuurlijk een vervelende situatie. Je zag vorig jaar al, zeker in het begin, dat Alonso als eerste alle updates kreeg. Als ze één of twee onderdelen hadden, kreeg Alonso ze allebei- de tweede als reserve. Ik vrees dat het nu ook weer zo gaat. Met Boullier onder druk, gaat hij vast inzetten op zoveel mogelijk updates deze komende races. Dat kan wel eens ten koste gaan van Stoffel, want als er niet genoeg zijn, gaan ze naar Alonso. Dat zal dan niet best zijn voor Vandoorne’s perceptie. Met Lando Norris die als kandidaat wordt genoemd, staat iemand klaar die talentvol is, maar ook veel geld meebrengt. Misschien is het voor Stoffel echter wel beter als hij naar een ander team gaat. Al kan het ook dat Alonso vertrekt en Stoffel en Lando volgend jaar bij McLaren zitten.” (tekst loopt door onder de foto) Wie zich wel kan etaleren is Charles Leclerc. Is zijn status als toptalent terecht?
“Leclerc is zeker en vast een toptalent, maar dat geldt net zozeer voor Vandoorne en Norris, en ook Sainz en Gasly. Dat is de nieuwe generatie, onder de top. Leclerc presteert extreem goed, al is de Sauber ook een betere auto. Zie Ericsson: die doet het niet zo goed als Leclerc, maar zeker niet slecht. Dat onderschrijft Saubers progressie. Dat gezegd, verdient Leclerc zeker een plek en lange toekomst in de Formule 1.” Wat de top van het veld betreft, volgend weekend is de GP van Oostenrijk. Enige verwachtingen?
“Het zit dicht bij elkaar en dat is leuk. Het verschilt niet alleen van weekend-tot-weekend, zelfs temperatuurverschillen van dag-op-dag veranderen de krachtsverhoudingen al. Het maakt het wel lastig te voorspellen. Twee weken terug dacht Mercedes sterk te zijn in Canada, maar had het lastig. Nu waren ze in Frankrijk wel sterk en staat Hamilton weer aan kop van het WK. Mercedes en Hamilton zijn terug in vorm en nemen dat mee deze drukke tijd in. Met vier races kort op elkaar is deze periode niet beslissend voor het WK, maar je kan wel een kloof slaan.”