Sutton Images
Daan de Geus
12 juli 2018
Robert Kubica had een Ferrari-contract op zak voor 2012 toen hij begin 2011 zwaargewond raakte bij een rallyongeluk. De Pool heeft sindsdien geen Grand Prix meer gereden.
Kubica, tegenwoordig testrijder van Williams na een lange revalidatieperiode, bevestigt in de Formula 1 Podcast het al lange tijd rondzingende gerucht dat hij destijds al een afspraak had gemaakt om na 2011 over te stappen van Renault/Lotus naar Ferrari. Gevraagd door interviewer Tom Clarkson of hij bij Ferrari had getekend, antwoordt Kubica: “Ja.”
“Volgens mij is er sindsdien ook al wel over geschreven”, zegt hij over het publieke geheim. “Ik zou in 2012 naast Alonso bij Ferrari gaan rijden.” Grappig detail: Kubica zou bij de Scuderia minder gaan verdienen dan bij Renault. Volgens Kubica gaat het daar echter niet om en zijn er als coureur drie dingen belangrijk: “Het eerste is de Formule 1 halen. Het tweede is een gevestigde naam met goede staat van dienst worden. Het derde is dan wereldkampioen worden óf voor Ferrari rijden.”
“Ik heb de titel niet gepakt en ben uiteindelijk ook geen Ferrari-coureur geworden, maar ben er wel dichtbij gekomen”, zegt Kubica, die vertelt dat hij eigenlijk ook niet mee wilde doen aan de Ronde di Andora-rally waarin hij gewond raakte. “Het was een gekke samenloop van omstandigheden”, vertelt de Pool, die wist dat het mogelijk zijn laatste rally zou worden aangezien hij in 2012 niet zou mogen rallyen van Ferrari. “Het rallyteam dat me een zitje aanbood deed dat omdat ze zich schuldig voelden dat ik in eerdere rally’s veel pech had gehad.”
“Ik weet nog dat ik wakker werd in Valencia, op een woensdag na een test, en zei: ‘ik wil niet meedoen aan deze rally’. Dat was gewoon een gevoel, maar toen ik de man van het team belde en hij vertelde dat hij alles al had geregeld en zo happy was, vertelde ik het hem niet.”
Kubica begon met het rijden van rally’s omdat hij beter wilde worden als coureur, en in die sport dingen kon leren die hem een voorsprong zouden geven op zijn Formule 1-rivalen. “Ik denk ook dat er wel kleine voorbeelden zijn van hoe ik in 2010 meer punten pakte door dingen die ik in het rallyen had geleerd, ondanks dat ik toen niet veel rally’s reed. Dan heb je het over zaken als je gevoel als coureur. Ik heb er echter een hoge prijs voor betaald, en doe dat nu nog, maar deed het dus niet alleen maar voor de lol.”