Hongarije was in 1986 het eerste communistische land in het Oostblok met een eigen, voor het WK meetellende Formule 1 Grand Prix. De race is populair, al zijn de Hongaren niet ­verwend met succesvolle coureurs uit eigen land. Het zijn vooral obscure helden gebleven.

Het moet een fikse botsing van culturen zijn geweest: het kapitalistische Formule 1-circus dat zijn tenten opsloeg in Hongarije, voorpost van het communistische Oostblok. Al in 1980 begon Bernie Ecclestone te onderhandelen met Moskou over het houden van een Grand Prix in de straten van de Sovjet-hoofdstad, maar het IJzeren Gordijn bleek onkreukbaar. Na drie jaar van vruchteloos overleg werd het relatief liberale Hongarije verkozen om Circus ­Ecclestone onderdak te bieden. Op twaalf kilometer van Boedapest verrees in de vallei van de Drie Bronnen een nieuw circuit: de Hungaroring was geboren.

Keke Rosberg en Jonathan Palmer in de eerste Grand Prix van Hongarije, in 1986.

Hongaarse historie
Overigens waren er al voor de Tweede Wereldoorlog en de daarop volgende afsluiting van communistische Oostblok volop races in Oost-Europa. Polen had een Grand Prix, net als Roemenië, Joegoslavië, Estland en Tsjecho-­Slowakije. Bij gebrek aan een officieel wereldkampioenschap hing de aanwezigheid van internationale topcoureurs voornamelijk af van het prijzengeld. Ook Hongarije was ­eenmaal toneel van een Grand Prix geweest.

In het Népliget Park in Boedapest was in 1936 een flinke prijzenpot te verdelen, wat de aanwezigheid verklaart van de fabrieksteams van Ferrari, Mercedes en Auto-Union en hun sterren Tazio Nuvolari, Rudolf ­Caracciola, Achille Varzi en Bernd Rosemeyer. Ze werden aangemoedigd door ruim honderdduizend toeschouwers, die allemaal hoopten op een goed resultaat voor hun lokale favoriet, László Hartmann. Hartmann kon met zijn privé-­Maserati echter niet op tegen de grote auto­fabrikanten. Tijdens de eerste en enige Grand Prix in zijn thuisland eindigde de Hongaar als zevende, ver achter winnaar Nuvolari. Pas in 1937 had Hartmann ­erkenning gekregen voor zijn prestaties, toen ­Maserati hem de status van semi-fabrieks­coureur gaf. Lang heeft hij er niet van kunnen genieten. Tijdens de Grand Prix van Tripoli in 1938 werd Hartmann van de baan gereden door Guiseppe Farina, met fatale gevolgen.

Zsolt Baumgartner debuteerde in 2003 in de Grand Prix van Hongarije, zijn thuisrace. In 2004 racete hij voor Minardi en scoorde één punt.

Standbeeld
Hartmann had een voorganger die te boek staat als de ­winnaar van de allereerste Grand Prix ooit. Ferenc Szisz won in 1906 de GP van Frankrijk. De Grand Prix van Hongarije is sinds 1986 een vaste waarde op de kalender, maar een echte Hongaarse Formule 1-coureur kwam er pas in 2003. Zsolt Baumgartner verving dat jaar in Boedapest en Monza de geblesseerde Jordan-coureur Ralph Firman. Het leidde tot een contract bij Minardi voor het seizoen 2004. Het werd een moeilijk jaar met slechts één hoogtepunt: tijdens de Grand Prix van Amerika viel het halve veld uit, terwijl Baumgartner bleef rijden en achtste werd. Het was niet genoeg om Baumgartner een zitje voor 2005 te verschaffen. Tegenwoordig duikt hij zo nu en dan op als de chauffeur van Formule 1-tweezitters.

Baumgartner bestuurt tegenwoordig geregeld de Formule 1-tweezitters.

Uitzendtijden GP van Hongarije
Vrijdag
11:00 – 12:30 1e vrije training
15:00 – 16:30 2e vrije training
Zaterdag
12:00 – 13:00 3e vrije training
15:00 –  16:00 kwalificatie
Zondag
15:10 – 17:00 race