Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Daniel Ricciardo en Max Verstappen over inhalen in de Formule 1
Sutton Images
Het is een veelbesproken onderwerp dit seizoen: inhalen in de Formule 1. In de huidige auto’s is dat om verschillende redenen lastig, al heeft Red Bull met Daniel Ricciardo en Max Verstappen twee coureurs die bekendstaan om hun geniale inhaalacties. Mobil 1 The Grid sprak de twee rijders over inhalen in de Formule 1.
De perfecte inhaalmanoeuvre? “De perfecte inhaalmanoeuvre is er een die je vooraf bedacht hebt”, vertelt Daniel Ricciardo, “en die je daarna uitvoert precies zoals je in je hoofd bedacht had.” De Australiër geeft toe dat een inhaalactie met DRS niet veel voldoening geeft. “Het geeft altijd meer voldoening om van ver te komen. Een inhaalactie met DRS op het rechte stuk is niet zo spannend. Later remmen en niet blokkeren, elkaar bijna raken maar toch net niet: dát is leuk. Dus het is vooral een beetje calculatie vooraf en begrijpen waar je tegenstander zich op de baan bevindt.”
Bekijk hier de video:
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Gevraagd of de rijders hun inhaalacties plannen of juist spontaan beslissen, antwoordt Ricciardo: “Soms plan ik ze heel erg van tevoren. Andere keren – bijvoorbeeld bij de start – als twee auto’s onverwacht elkaar raken, dan is er ineens een gat en kun je daarin duiken. Het kan op beide manieren.”
Max Verstappen vult aan: “Het kan allebei eigenlijk. Soms plan je iets meer en zie je al waar een ander zwakker is. Een andere keer rijd je er naartoe, heb je maar één kans en ga je er gewoon voor. Ik vind een inhaalactie perfect als de rijder voor mij het niet verwacht en veel tijd verliest.”
De Formule 1 komt in 2019 met nieuwe regels om inhalen makkelijker te maken. De voorvleugels hebben dan bijvoorbeeld minder downforce. “Ik denk dat ze met die regels willen dat wij elkaar beter kunnen volgen”, vertelt Ricciardo. “Dat is het lastigst. Vooral op sommige circuits waar maar één racelijn is, kan het moeilijk zijn om dicht achter je voorganger te blijven. We verliezen zoveel downforce. Dus ik denk dat het idee is dat de auto minder beïnvloed wordt door de vieze lucht. Daardoor kunnen we dichter volgen en komen er meer kansen om in te halen.”
Wordt het dan te makkelijk om in te halen? Ricciardo denkt van niet: “Het zal het niet makkelijker maken. Er komen vooral meer kansen om in te halen, en dat is natuurlijk leuk!”
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Gerelateerd nieuws
FOTOSERIE: 10 jaar geleden maakte Max Verstappen zijn eerste F1-meters in Japan
02 april 2024 20:30 - Nieuws
F1 te saai? Verstappen tot diep in de nacht aan het gamen voor race in Saoedi-Arabië
10 maart 2024 08:32 - GP Saoedi-Arabië 2024