 Lang lijkt het er ook op dat de Italianen beide titels grijpen. Ze komen sterk uit de startblokken en hebben een goed totaalpakket. Tot de zomerstop ziet het er dan ook rooskleurig uit voor de scuderia, ondanks dat het niet maximaal presteert. Na de zomer keert het tij echter drastisch en stelt Mercedes orde op zaken. Met een ijzersterke reeks trekt het beide titels ‘gewoon’ weer naar zich toe. Dat doen zij op overtuigende en dominante wijze, zoals we inmiddels van Mercedes gewend zijn. Ferrari komt er eigenlijk niet meer aan te pas.
        
    
    
            
        
    
    
            Lang lijkt het er ook op dat de Italianen beide titels grijpen. Ze komen sterk uit de startblokken en hebben een goed totaalpakket. Tot de zomerstop ziet het er dan ook rooskleurig uit voor de scuderia, ondanks dat het niet maximaal presteert. Na de zomer keert het tij echter drastisch en stelt Mercedes orde op zaken. Met een ijzersterke reeks trekt het beide titels ‘gewoon’ weer naar zich toe. Dat doen zij op overtuigende en dominante wijze, zoals we inmiddels van Mercedes gewend zijn. Ferrari komt er eigenlijk niet meer aan te pas.
        
    
    
            

Op momenten dat de concurrentie het liet liggen, was Hamilton ongenadig. © Sutton images.
Waar de combinatie Ferrari en Vettel vooral opvalt door fouten, laat Mercedes geen steek vallen in 2018. Alleen in Oostenrijk vallen beide wagens uit met pech en in Mexico zit er geen gang in de zilveren pijlen, al haalt Hamilton daar wel de wereldtitel binnen. In alle andere negentien races staat er minstens één Mercedes-coureur op het podium. Het toont hoe sterk het team op elkaar ingewerkt is. Iedereen zit goed op zijn of haar plek, werkt uitstekend samen en er is harmonie in de tent, wat cruciaal is. Hoe anders is dat bijvoorbeeld bij concurrent Ferrari. IJzersterke Hamilton
Stercoureur Lewis Hamilton heeft een geweldig jaar achter de rug. Toen Ferrari in het begin van 2018 een sterker pakket had, pakte Hamilton op constante wijze zijn punten. Hij doet geen domme dingen, maakt geen fouten en maximaliseert wanneer het kan. En waar concurrent Ferrari steken laat liggen, is Hamilton er als eerste bij om te profiteren. Optredens zoals in Baku en Hockenheim, waar hij de volle buit pakt ondanks dat de Mercedes niet de snelste wagen is aldaar, zijn doorslaggevend. Als Mercedes vanaf Singapore ook het betere totaalpakket heeft profiteert Hamilton maximaal, met zes overwinningen in acht races. Met deze geweldige reeks kan Hamilton al in Mexico zijn vijfde wereldtitel claimen, terwijl het team een race later de champagne kan openen voor de vijfde constructeurstitel op rij.

In de Grand Prix van Rusland moest Bottas duidelijk ruimte maken voor Hamilton. Hij liet zien de ideale ‘wingman’ van Hamilton te zijn. © Sutton images.
 Het oordeel van Tom Coronel:
Het oordeel van Tom Coronel:
“Lewis Hamilton is voor mij altijd top-1. Je hebt Hamilton en de rest van het kampioenschap. Als zijn motor een paar jaar geleden in Maleisië niet kapot was gegaan, was hij vijf keer achter elkaar wereldkampioen geweest. Hij is de enige donkere coureur die ik ken, heeft een killersmentaliteit en vreet het dashboard op. Max is de enige die hem aankan en Lewis weet dat: de rest van het veld is knäckebröd. Hamilton gaat alle records van Schumacher verbreken. Valtteri Bottas is de ideale tweede rijder voor Mercedes. Net zo’n type als in het verleden Rubens Barrichello en Johnny Herbert: de perfecte aanvulling voor de sterrijder. Niet briljant, maar ook niet slecht. Ik begrijp wel dat Mercedes hem houdt.”
 
        
    
    
            
                    
                
             
        
        
 
                                                 
             
             
            