‘Een goede stap vooruit’: Mercedes-duo zeer te spreken over hevig geüpdatete W10
Motorsport Images
Daan de Geus
27 februari 2019
‘Het lijkt wel een compleet nieuwe auto’, klonk het dinsdag toen Mercedes de hevig gereviseerde W10 uit de garage rolde. De eerste indruk ervan is positief, zowel bij Lewis Hamilton als Valtteri Bottas.
Een nieuwe neus, aangepaste voorvleugel, vloer, sidepods, voorwielophanging, achtervleugel en zelfs nieuwe spiegels – en dan liet Mercedes zelf ook nog weten dat ‘elk aerodynamisch onderdeel’ was vernieuwd of vervangen: het leek dinsdag wel of alleen de coureurs niet veranderd waren bij Mercedes.
Lees ook: Team voor team: Ferrari favoriet na eerste testweek
Afgelopen dinsdag stond voor Hamilton en Bottas vervolgens in het teken van kennismaken met de ‘echte’ W10, wat voor Hamilton beter ging dan Bottas: waar de Brit tot 83 ronden kwam, bleef de teller op zeven staan voor Bottas vanwege motorproblemen in de middagsessie. Toch zijn ze allebei te spreken over de W10-update. “De auto voelt redelijk goed aan. In vergelijking tot vorige week is het een verbetering en goede stap”, zegt Hamilton.
Lees ook: Testdag 5: McLaren en Red Bull snel, haperingen bij Mercedes en Ferrari
Ondanks dat het voor Bottas ‘een korte kennismaking’ was, geeft de Fin aan dat het wel belangrijk was een eerste indruk van de vernieuwde W10 te krijgen: “En het lijkt erop dat we ons verbeterd hebben”, stelt hij tot slot.
De grondig geüpdatete bolide werd door sommigen al gekscherend de W10B genoemd, of W10.5, en is zoals een Mercedes-engineer Auto, Motor und Sport vertelt het resultaat van ‘vijf dagen extra windtunneltijd’, en in die zin ook de ‘echte’ 2019-auto zoals deze straks tijdens de seizoensopener in Melbourne moet rondrijden.
De introductie van de flink aangepaste W10 was echter altijd al het plan – en dus geen paniekreactie op Ferrari’s sterke start tijdens de eerste wintertestweek – geeft Mercedes aan. Zodoende draaide het vorige week vooral om kilometers maken en de betrouwbaarheid testen voor Mercedes.