Gerucht: ‘Wolff in beeld als toekomstig vervanger van F1-topman Carey’
Motorsport Images
Daan de Geus
8 mei 2019
Als teambaas van Mercedes staat Toto Wolff aan de top van de Formule 1 en heeft hij de laatste jaren alles gewonnen wat er te winnen valt, toch is er een nog hogere troon waar hij wel eens aanspraak op kan maken: die van ceo van de Formule 1 zelf.
Wolff zou, zo bericht het wat dit soort zaken betreft doorgaans goed geïnformeerde RaceFans, door Formule 1-eigenaar Liberty Media als een zeer geschikt opvolger van de huidige ceo Chase Carey worden gezien. Het contract van Carey loopt na 2020 af en hij zou, zo bericht diezelfde publicatie, van zins zijn daarna zijn taken als ceo neer te leggen en verder te gaan als bestuursvoorzitter.
Lees ook: ‘Vertrouwensbreuk’ leidde tot vertrek Brawn bij Mercedes
Toekomst Mercedes
Binnen Mercedes’ moederbedrijf Daimler zijn de komende tijd sowieso de nodige veranderingen op komst. Zo treedt topman Dieter Zetsche dit jaar terug. Ola Källenius volgt hem op. Mercedes heeft het eigen motorsportprogamma daarbij recentelijk omgegooid door dit jaar niet meer mee te doen in de DTM en in plaats daarvan naar de Formule E te gaan, waar het nu al aan proeft via het team van HWA. Mercedes betreedt de elektrische raceklasse met ingang van het volgende seizoen (2019-2020) met een fabrieksteam. Over de Formule 1-toekomst van Mercedes is al vaker gespeculeerd, al heeft (onder meer) Wolff altijd aangegeven dat die vooralsnog vaststaat. Volgens hem verandert daar met de machtswissel van Zetsche naar Källenius ook niks aan. “Dieter en Ola zijn allebei grote supporters van ons Formule 1-team en Ola zit ook al enige tijd in de bestuursraad van het team”, verkondigde Wolff in 2018. “Als nieuwe ceo zorgt Ola voor stabiliteit voor ons Formule 1-project.” Mercedes zit ondertussen al wel met Liberty Media om de tafel om te spreken over haar deelname aan de Formule 1, want de contracten tussen de sport en de teams (met uitzondering van met Renault) lopen na 2020 af. Dit speelt ook mee bij de gesprekken die momenteel gaande zijn over de nieuwe regels en financiële voorwaarden voor 2021 en daarna. Lees ook: Vooruitgang in gesprekken over 2020, maar haast blijft geboden: ‘We zien eind juni als deadline’
Wolff, wiens contract met Mercedes eveneens na 2020 afloopt, zou dan kunnen doorschuiven van teambaas en motorsportchef van Mercedes naar bestuurder van de Formule 1. Liberty Media zou de Oostenrijker in elk geval een zeer geschikte kandidaat vinden. Wolff zelf heeft zich ten overstaan van RaceFans op de vlakte gehouden betreffende zijn toekomst, behalve aan te geven dat hij zich er wel op beraadt.
Interessant om te zien wordt of een eventuele overstap van Wolff van Mercedes naar Formula One Management gevolgen heeft voor de huidige sportief directeur Ross Brawn. Brawn was tot Wolffs komst naar Mercedes de grote man bij dat team, maar koos er eind 2013 voor te vertrekken vanwege een ‘vertrouwensbreuk’ met Wolff en Niki Lauda.
Binnen Mercedes’ moederbedrijf Daimler zijn de komende tijd sowieso de nodige veranderingen op komst. Zo treedt topman Dieter Zetsche dit jaar terug. Ola Källenius volgt hem op. Mercedes heeft het eigen motorsportprogamma daarbij recentelijk omgegooid door dit jaar niet meer mee te doen in de DTM en in plaats daarvan naar de Formule E te gaan, waar het nu al aan proeft via het team van HWA. Mercedes betreedt de elektrische raceklasse met ingang van het volgende seizoen (2019-2020) met een fabrieksteam. Over de Formule 1-toekomst van Mercedes is al vaker gespeculeerd, al heeft (onder meer) Wolff altijd aangegeven dat die vooralsnog vaststaat. Volgens hem verandert daar met de machtswissel van Zetsche naar Källenius ook niks aan. “Dieter en Ola zijn allebei grote supporters van ons Formule 1-team en Ola zit ook al enige tijd in de bestuursraad van het team”, verkondigde Wolff in 2018. “Als nieuwe ceo zorgt Ola voor stabiliteit voor ons Formule 1-project.” Mercedes zit ondertussen al wel met Liberty Media om de tafel om te spreken over haar deelname aan de Formule 1, want de contracten tussen de sport en de teams (met uitzondering van met Renault) lopen na 2020 af. Dit speelt ook mee bij de gesprekken die momenteel gaande zijn over de nieuwe regels en financiële voorwaarden voor 2021 en daarna. Lees ook: Vooruitgang in gesprekken over 2020, maar haast blijft geboden: ‘We zien eind juni als deadline’