Het is hoog zomer, de fabrieken zijn dicht en dus duiken we deze weken zo nu en dan in ons rijke archief. Deze week gaan we terug naar 2006, een tijd waarin een internetbericht nog voor een enorme consternatie kon zorgen. Een website meldt dat Red Bull-testcoureur Robert Doornbos in Monaco de plek van Christian Klien gaat innemen en op de één of andere manier ontaardt het in een vete tussen de managers van Doornbos en Spyker-coureur Christijan Albers.
Door Linda Vermeeren
“Ik kan je garanderen dat het niet waar is. Ik wil zelfs een weddenschap met je aangaan. Dat bericht is gelogen.” Zaterdagavond zit FORMULE 1 in het kantoor van Red Bull-teambaas Christian Horner. Horner gaapt, verontschuldigt zich. “Je wilt het zeker over Robert hebben?’’, vraagt hij. Even daarvoor heeft het team een persbericht naar buiten gebracht waarin Red Bull het gerucht dat Doornbos Klien vervangt naar het rijk der fabelen verwijst. “We konden het op een serieuze of op een grappige wijze doen. We kozen voor het laatste. Zo’n onzinbericht verdient toch ook niet beter.”
Lees ook: Flashback ’05: David Coulthard over debuut Red Bull en een piepjonge Christian Horner
‘Iedereen kan een bericht op internet zetten’
Horner hoort het ‘nieuws’ op vrijdagochtend van één van zijn persdames. Hij schrikt er niet van. Er staan wel vaker van dat soort ‘rare’ berichten op het internet. Het verhaal met betrekking tot Doornbos doet bovendien al weken de ronde, maar niemand kan het hard maken. Zonder er verder veel aandacht aan te schenken gaat Horner over tot de orde van de dag. De vrijdagtrainingen.
Doornbos spoedt zich ondertussen naar Klien om zijn excuses aan te bieden en uit te leggen dat hij er niets mee te maken heeft. “Ik schaamde me kapot”, aldus de vrijdagcoureur. Pas tijdens het middaguur, als hij door diverse tv-stations over de zaak ondervraagd wordt, realiseert Horner de impact van het bericht. Hij verklaart dat het niet meer dan een gerucht is en dat hij absoluut niet van plan is één van zijn rijders te vervangen. Met het uitgeven van een officieel persbericht is voor hem de zaak gesloten.
“De paddock leeft van dit soort berichten”, legt hij zijn kalme optreden uit. “Internet is een toegankelijk medium met veel bereik. Iedereen kan er een bericht op zetten. Dat is ook het gevaarlijke. Ook al is het onjuist, iedereen heeft het erover. En voor je het weet heb je widespread panic, zoals we vandaag beleefd hebben. Dat is een klassiek voorbeeld van een bericht waar iedereen een dag lang over praat en daarna een stille dood sterft.”
Lees ook: Flashback ’98: ‘Mensen vragen hoe ik kan werken met Villeneuve terwijl het zo’n eikel is’
Wat heeft Albers hiermee te maken?
Maar dat is nu dus niet het geval. In het Nederlandse kamp is het een weekend lang hét onderwerp van gesprek. Zowel Doornbos en Albers spuien hun visie op het verhaal. “Ik begrijp alleen niet zo goed wat Albers hiermee te maken heeft”, reageert Horner verbaasd.
Albers en zijn aanhang zijn bij het verhaal betrokken geraakt door Doornbos’ manager Marco Zecchi, die reageert op het bericht. Hij beweert dat het nieuws op F1Racing.net afkomstig is van het andere Nederlandse kamp. Volgens hem is het een bewuste actie van Albers’ manager Lodewijk Varossieau om onrust bij Red Bull te zaaien.
Als Varossieau op het vliegveld van Barcelona landt is hij zich van geen kwaad bewust. Op zijn telefoon een fiks aantal gemiste oproepen. Zijn rechterhand bij TCC, Eva van Pelt, brengt hem van het laatste nieuws op de hoogte. En waarschuwt hem dat Zecchi hem als kwade genius ziet. Varossieau is woedend.
Scheldpartij in paddock
Hij is op weg naar het MF1-motorhome als hij bij Red Bull Marco Zecchi ziet staan. Albers’ verloofde Liselore probeert hem nog tegen te houden. Varossieau: “Ik heb hem verteld dat ‘ie moet kappen met die lulverhalen en niet moet proberen ons bij zijn zaakjes te betrekken. Wij hebben dit nieuws niet naar buiten gebracht. Waarom zouden we? Ik heb belangrijkere zaken aan mijn hoofd.” Als zus Madelon Doornbos zich er ook mee bemoeit ontstaat er een ordinaire scheldpartij.
Varossieau geeft achteraf toe dat het niet de schoonheidsprijs verdient. ,”Maar het lucht wel op.’’ Hij beweert bovendien dat het internetbericht zijn oorsprong heeft uit kringen rondom Doornbos en noemt twee namen. Beide personen ontkennen later bij navraag er iets mee te maken te hebben.
Jeroen Huis in ’t Veld, eigenaar van de website www.f1racing.net en schrijver van het beruchte bericht is op zondag nog steeds overtuigd van zijn gelijk. “Ik zie geen reden waarom het bericht niet zou kloppen. Ik ben donderdag hierover getipt, heb wat rond gebeld en die mensen bevestigden het verhaal. De enige reden die ik nu kan bedenken waarom Red Bull het nieuws niet zal bekendmaken is dat ze boos zijn geworden dat het is uitgelekt.”
Lees ook: Flashback ’84: Hoe de turboloze Lauda alsnog de titel afsnoepte van Prost
Iemand liegt
Zecchi windt zich opnieuw op als zaterdagmiddag het internetbericht nog even ter sprake komt. Iemand liegt, stelt hij. “Ja, er wordt heel wat afgelogen. Maar niet door ons. Er zijn maar drie andere mensen die de exacte inhoud van ons contract met Red Bull weten en die praten daar echt niet over. Dergelijke verhalen zal je dus nooit van ons horen.”
Horner lacht als we hem het hele verhaal uit de doeken hebben gedaan. Er moet niet zoveel gekletst worden, vindt hij. De coureurs kunnen beter hun prestaties op de baan voor zich laten spreken. Doornbos en Zecchi zal hij niet over het incident aanspreken. Ook al heeft het incident Red Bull geen goeds gebracht. “Robert is een volwassen kind. Hij moet nog veel leren en daarvoor is hij hier. Wat hij al dan niet gezegd heeft over Albers doet er niet toe. Red Bull is een team waar de coureurs de nodige vrijheid hebben. Zij zitten niet in een keurslijf. Dus als zij iets controversieels doen of zeggen, moeten zij de consequenties ervan accepteren. Wij bemoeien ons daar niet mee.”
Horner zegt het met een glimlach. “In Nederland is er heel gevoelig op gereageerd, maar in de real world speelt dit geen rol van betekenis.”
P.s. Uiteindelijk mocht Robert Doornbos in de plaats van Christian Klien de laatste drie races van het seizoen in actie komen voor Red Bull. In China werd hij twaalfde, in Japan dertiende en in Brazilië opnieuw twaafde.