‘Waarschijnlijk pas in oktober akkoord over 2021-regels’
Motorsport Images
Daan de Geus
9 juni 2019
Er wordt al sinds 2018 over gesproken en de deadline lag aanvankelijk op eind juni van 2019, maar er komt waarschijnlijk pas in oktober een definitief akkoord over de 2021-regels.
Dat komt omdat de teams, nadat rechtenhouder Liberty Media en regelgever FIA eerder dit weekend in Canada een voorstel voor de 2021-regels hebben neergelegd, van mening zijn dat met name de technische kant van het nieuwe reglement meer aandacht verdient.
Dat berichten althans zowel Autosport als Auto, Motor und Sport, met beide publicaties die aangeven dat er nu op oktober wordt ingezet voor een akkoord. Het zou daarbij met name zaak zijn ervoor te zorgen dat de technische plannen verder verfijnd en uitgedokterd worden alvorens er handtekeningen worden gezet.
Lees ook: Hoe zou Max Verstappen de F1 spannender maken? ‘Houd tien jaar vast aan dezelfde regels’
Discussiepunten in de technische regels, volgens Auto, Motor und Sport, zijn onder meer het aantal standaardonderdelen dat de sport wil invoeren om kosten te besparen, en dat er te weinig technische vrijheid zou zijn voor de designteams wat betreft het ontwerp van de auto.
De Formule 1 heeft eerder al een schets gepresenteerd van hoe het wil dat de 2021-auto’s er ongeveer uit komen te zien. De belangrijkste punten waarop de sport inzet, behalve visueel spektakel, is dat er beter ingehaald en geracet kan worden met de nieuwe auto’s.
Geen motorrevolutie
Wat het motorreglement betreft, werd aanvankelijk ingezet op een stuk simpeler en goedkopere motoren, maar de meeste van die voorstellen zijn inmiddels teruggedraaid dan wel afgezwakt. Op dit vlak vallen dus geen grote veranderingen te verwachten. Budget cap
Nieuw vanaf 2021 is wel de introductie van een budget cap van 155 miljoen euro per jaar. De coureurssalarissen, reis- en marketinguitgaven en kosten voor de motorontwikkeling vallen echter buiten de budget cap, hetgeen volgens sceptici betekent dat er weinig zal veranderen wat betreft het verschil tussen arm en rijk. Lees ook: ‘Budget cap komt op 155 miljoen euro per jaar’ Nieuwe weekendopzet
De sport zou verder al hebben aangegeven in te zetten op kortere raceweekends (met het schrappen van de donderdag) om ruimte te maken voor meer Grands Prix. Dit idee wordt evenmin unaniem omarmd, terwijl ook het idee om de parc fermé-regels al vanaf VT1 in te laten gaan op weerstand kan rekenen. Lees ook: ‘Kortere raceweekends, meer GPs op de kalender: F1 wil per 2021 een nieuwe weekendopzet’
Volgens Autosport gaat FIA-president Jean Todt in Montréal rond met een handtekeningenformulier om het geplande uitstel erdoor te krijgen, omdat de 2021-regels conform de FIA’s eigen protocol uiterlijk eind deze maand rond zouden moeten zijn. Uitstel is alleen mogelijk als alle teams daarmee instemmen.
Wat het motorreglement betreft, werd aanvankelijk ingezet op een stuk simpeler en goedkopere motoren, maar de meeste van die voorstellen zijn inmiddels teruggedraaid dan wel afgezwakt. Op dit vlak vallen dus geen grote veranderingen te verwachten. Budget cap
Nieuw vanaf 2021 is wel de introductie van een budget cap van 155 miljoen euro per jaar. De coureurssalarissen, reis- en marketinguitgaven en kosten voor de motorontwikkeling vallen echter buiten de budget cap, hetgeen volgens sceptici betekent dat er weinig zal veranderen wat betreft het verschil tussen arm en rijk. Lees ook: ‘Budget cap komt op 155 miljoen euro per jaar’ Nieuwe weekendopzet
De sport zou verder al hebben aangegeven in te zetten op kortere raceweekends (met het schrappen van de donderdag) om ruimte te maken voor meer Grands Prix. Dit idee wordt evenmin unaniem omarmd, terwijl ook het idee om de parc fermé-regels al vanaf VT1 in te laten gaan op weerstand kan rekenen. Lees ook: ‘Kortere raceweekends, meer GPs op de kalender: F1 wil per 2021 een nieuwe weekendopzet’
Gerelateerd nieuws