Motorsport Images
Laurens Stade
27 september 2019
Romain Grosjean zegt dat hij vergelijkingen ziet tussen de problemen van het Haas F1-team nu, en de problemen bij Lotus in 2014. De Fransman zegt dat de resultaten in de windtunnel niet correleren met de resultaten op de baan. Volgens de Haas-coureur is de windtunnel zelf echter niet het probleem.
Grosjean reed van 2012 tot het einde van 2015 voor het Lotus F1-team. Hij maakte in 2016 de overstap naar Haas F1. De Amerikaanse renstal kent een lastig seizoen: het team staat slechts negende bij de constructeurs en sinds de Grand Prix van Duitsland heeft het team geen punten meer gepakt. Volgens Grosjean zijn de problemen bij Haas te vergelijken met de problemen van Lotus in 2014. De resultaten van de windtunnel verschillen namelijk met de resultaten op de baan.
”De Lotus van 2014 is een goed voorbeeld”, zegt Grosjean tegen Motorsport.com. ”In januari 2014 werd mij verteld dat de auto goed genoeg was om wereldkampioen te worden, en dat geloofde ik vol blijdschap! Alleen was dat duidelijk niet het geval. Wat we in de windtunnel zagen en wat we op de baan zagen verschilde, en het duurde tot aan de Grand Prix van Hongarije voordat iedereen erover eens was en begreep dat er grote correlatieproblemen waren”, aldus Grosjean.
Volgens de 33-jarige Fransman heeft Haas F1 de problemen onder de knie, maar weet het niet waar het probleem precies ligt. ”In de windtunnel werk je altijd met een theoretisch kader en je kan zoveel doen als je wil, maar als je het dan vertaalt naar de werkelijkheid blijven er altijd kleine verschillen. Dat is natuurlijk iets wat we beter proberen te begrijpen, aan te pakken en te verbeteren voor de toekomst. We begrijpen al meer en we zien wat we tot Boedapest niet dachten te zien. We weten veel meer, maar we moeten nog steeds achterhalen welk onderdeel van de auto de problemen veroorzaakt”, aldus Grosjean. Het probleem ligt volgens Grosjean niet bij de windtunnel zelf. ”Ik weet dat de data die we krijgen van de tunnel echt is, net als de data van de baan. Toch komen ze niet overeen. Ik wil niemand of iets de schuld geven waar ik geen verstand van heb. We weten welke tunnel we gebruiken en dat deze goed afgesteld is. Het heeft de laatste drie races gewonnen, dus het moet hoe dan ook wel werken”, aldus Grosjean. Lees ook: Grosjean overwoog DTM en Formule E als plan B: ‘Daar kan ik wel kampioen worden’
Windtunnel zelf niet het probleemVolgens de 33-jarige Fransman heeft Haas F1 de problemen onder de knie, maar weet het niet waar het probleem precies ligt. ”In de windtunnel werk je altijd met een theoretisch kader en je kan zoveel doen als je wil, maar als je het dan vertaalt naar de werkelijkheid blijven er altijd kleine verschillen. Dat is natuurlijk iets wat we beter proberen te begrijpen, aan te pakken en te verbeteren voor de toekomst. We begrijpen al meer en we zien wat we tot Boedapest niet dachten te zien. We weten veel meer, maar we moeten nog steeds achterhalen welk onderdeel van de auto de problemen veroorzaakt”, aldus Grosjean. Het probleem ligt volgens Grosjean niet bij de windtunnel zelf. ”Ik weet dat de data die we krijgen van de tunnel echt is, net als de data van de baan. Toch komen ze niet overeen. Ik wil niemand of iets de schuld geven waar ik geen verstand van heb. We weten welke tunnel we gebruiken en dat deze goed afgesteld is. Het heeft de laatste drie races gewonnen, dus het moet hoe dan ook wel werken”, aldus Grosjean. Lees ook: Grosjean overwoog DTM en Formule E als plan B: ‘Daar kan ik wel kampioen worden’
Gerelateerd nieuws
’30 miljoen aan sponsorgeld maakt Guanyu Zhou een interessante optie voor Haas’
13 juni 2024 07:00 - Nieuws