Lees ook: Viert Ferrari haar duizendste GP straks ‘thuis’ op Mugello?
Zaffelli leverde in april het vernieuwde circuit in Zandvoort op, zag Max Verstappen er nog een paar rondjes afleggen voordat de coronacrisis uitbrak. “Mugello is net als Zandvoort ook old skool, heeft een hele mooie flow. Het is geen start/stop-baan. Er is ook hoogteverschil maar wel vloeiender, minder abrupt dan bijvoorbeeld Spa.”
‘Boze, hongerige bochten’
Ferrari is de eigenaar van het circuit maar komt er eigenlijk niet veel, het heeft de testbaan van Fiorano immers om de hoek liggen. De Formule 1 zelf was er in 2012 al eens voor een test, waarna het circuit lovende kritieken kreeg van de coureurs. “De twee snelle bochten, Arrabbiata 1 en 2 zijn de mooiste. Arrabbiata betekent boos en hongerig, dat zegt genoeg over het karakter van de bocht.” En wat inhalen betreft moet dat vooral in bocht in 1 en 10 gebeuren: San Donato en Scarperia. “Bij de eerste speelt het optisch bedrog ook een rol, het lijkt alsof je naar beneden rolt waardoor coureurs menen dat hun remweg langer zal zijn. Maar het loopt in feite omhoog. Misschien kun je na Arrabbiata 2 iets proberen in Scarperia. Ook de laatste bocht biedt mogelijkheden al riskeer je een slechte exit voor het rechte stuk van meer dan een kilometer, daar moet je strategisch denken.” Lees ook: Teams kunnen circuit Zandvoort nog niet exact simuleren: ‘Element van verrassing’ (Tekst gaat verder onder de foto)
Het lange rechte stuk dat voor inhaalmogelijkheden zou moeten kunnen zorgen. Foto: Motorsport Images

Zaffelli aan het werk op Zandvoort.