Sutton Images
Daan de Geus
9 november 2015
Mario Illien en zijn firma Ilmor hebben geen hand gehad in de verbeterde Renault-V6 waar Red Bull in Brazilië mee gaat rijden. Ook ontkent Illien dat hij in 2016 zelfstandig motoren voor Red Bull gaat maken.
Dat maakt de Zwitser duidelijk in gesprek met Auto, Motor und Sport. Gevraagd door de Duitse publicatie wat er waar is van de recente geruchten dat Red Bull in 2016 zelf de Renault-motor gaat doorontwikkelen – in het verlengde van een eventuele deal om ‘naamloze’ Renault-motoren te gebruiken – antwoordt Illien dat het niet klopt dat hij een motorafdeling heeft opgezet op de Red Bull-fabriek in Milton Keynes en degene is die dit gaat doen.
Illien ontkent verder dat hij – zoals wordt bericht – heeft bijgedragen aan de nieuwe specificatie Renault-motor waar Red Bull in Brazilië mee gaat rijden. “Ik heb geen idee wat Renault aan de motor heeft veranderd en kan me ook niet voorstellen dat een concern als Renault in het geheim gebruik zou maken van de upgrades die ik heb bedacht.”
Eerder dit jaar werkte Illien en Ilmor wel aan enkele verbeteringen voor de Renault-V6. Dit programma liep parallel aan Renaults eigen ontwikkelingsprogramma, waar de Fransen uiteindelijk de voorkeur aan gaven. Renault liet het ontwerp van Ilmor dus links liggen.
Volgens Auto, Motor und Sport zou Illien – ondanks dat er dus andere publicaties zijn die het tegendeel beweren – er verder ook weinig voor voelen om in eigen huis een compleet eigen krachtbron te ontwikkelen die met die van Mercedes en Ferrari moet wedijveren. De voorsprong van deze motofabrikanten zou volgens Illien te groot zijn.
Standaardmotor
Wat de Zwitser echter ten overstaan van Auto, Motor und Sport aangeeft, is dat hij er wél oren naar heeft eventueel aan een ‘standaardmotor’ te werken. “Het is afhankelijk van wat de Formule 1 precies wil. Op basis daarvan, beslis ik wat ik doe”, vertelt de topman van Ilmor. Wat Ilmor wat dit betreft eventueel over de streep kan trekken, zijn mogelijke raakvlakken tussen de voorgestelde 2.2 liter V6 biturbo standaardmotor waar de Formule 1 over denkt en de huidige Indycar-motor. Ilmor is namelijk de firma die Chevrolets Indycar-motoren maakt. Foto: Mario Illien (links) met Red Bulls technisch directeur Adrian Newey.
Wat de Zwitser echter ten overstaan van Auto, Motor und Sport aangeeft, is dat hij er wél oren naar heeft eventueel aan een ‘standaardmotor’ te werken. “Het is afhankelijk van wat de Formule 1 precies wil. Op basis daarvan, beslis ik wat ik doe”, vertelt de topman van Ilmor. Wat Ilmor wat dit betreft eventueel over de streep kan trekken, zijn mogelijke raakvlakken tussen de voorgestelde 2.2 liter V6 biturbo standaardmotor waar de Formule 1 over denkt en de huidige Indycar-motor. Ilmor is namelijk de firma die Chevrolets Indycar-motoren maakt. Foto: Mario Illien (links) met Red Bulls technisch directeur Adrian Newey.