De Formule 1 keert na 23 jaar terug in Mexico en op het Autódromo Hermanos Rodríguez. De organisatie kan zich niet meer verheugen op een felle titelstrijd, maar dat mag de pret van een nieuw evenement niet drukken.

Het circuit van nu is bepaald niet meer het circuit van toen, ook al lijkt dat op papier misschien nog wel het geval. De baan in Mexico-Stad was verouderd en moest worden opgewaardeerd naar de standaard van de moderne Formule 1. Het is aan de rijders om te beoordelen of ze iets van de oude magie van de baan waar Michael Schumacher in 1992 zijn eerste podiumplaats behaalde, hebben weten te behouden.

Van de meest iconische bocht van het traditionele circuit, de Peraltada, is in ieder geval niet veel meer over. De lange rechter doordraaier die de coureurs terugbracht naar startfinish, de bocht ook waar Nigel Mansell in 1990 spectaculair Gerhard Berger buitenom inhaalde en waar een jaar later Ayrton Senna zijn McLaren ondersteboven in de grindbak parkeerde, heeft plaatsgemaakt voor een veel langzamer stadiongedeelte. Het moet het publiek een spectaculair uitzicht op de actie gunnen.

Het middengedeelte waarin snelle linker- en rechterbochten elkaar af bleven wisselen zonder de coureurs een adempauze te gunnen, is eveneens aangepast. De gedachte is nog wel hetzelfde gebleven, maar het asfalt is verlegd en de grindbakken moesten wijken voor moderne uitloopstroken. De baan is anno 2015 4.304 meter lang. Dat brengt het aantal raceronden op 71. Dit weekend zijn er twee DRS-zones, met één enkel detectiepunt. De eerste zone ligt op startfinish, de tweede na de eerste bochtencombinatie.

1963
De Grand Prix van 1963 was niet voor iedereen de eerste kennismaking met het circuit Autódromo Hermanos Rodríguez. Een jaar eerder stond een aantal rijders al aan de start van een race die weliswaar werd verreden met Formule 1-regelgeving, maar die niet meetelde voor het wereldkampioenschap. In die bewuste race verloor de latere naamgever van het circuit, Ricardo Rodríguez, het leven.

Een jaar later domineert Jim Clark het kampioenschap in zijn Lotus. Zo ook in Mexico. Hij pakt pole position en na de start ziet niemand hem meer terug. Achter hem zijn het niet de als tweede en derde gestarte John Surtees en Graham Hill die opzien baren, maar Jack Brabham. De Brabham-coureur werkt zich gestaag op van de tiende naar de tweede plaats. Daarbij wordt hij enigszins geholpen door versnellingsbakproblemen voor Hill – die overigens nog wel als vierde finisht – en de diskwalificatie van Surtees, omdat zijn Ferrari-crew hem na een pitstop aanduwt, wat niet mag.

Clark rijdt dus onbedreigd naar de zege. En daar zou het voor hem niet bij blijven op het Autódromo Hermanos Rodríguez. Hij zou er nog tweemaal zegevieren, in totaal vijf keer de pole position voor zich opeisen en vier keer de snelste raceronde rijden. De Grand Prix van 1963 was overigens de enige F1-race waar iemand met startnummer dertien aan het vertrek verscheen, tot Pastor Maldonado het vorig jaar tot zijn persoonlijke startnummer maakte.

omschrijving
Jim Clark in 1967 op weg naar één van zijn drie overwinningen in Mexico-Stad.

In de spotlights
Het kampioenschap is in het voordeel van Lewis Hamilton beslist, dus zakt de focus wat betreft het klassement wat af naar de strijd om de tweede plaats. Het verschil tussen de huidige nummer twee, Sebastian Vettel, en de nummer drie, Nico Rosberg, bedraagt immers slechts vier punten. Van de huidige nummer vier, Kimi Räikkönen, hebben ze niks te duchten. De Fin is kansloos voor een topdrienotering en moet op zijn beurt oppassen voor het Williams-duo Bottas/Massa.

Sergio Pérez zal lang hebben uitgekeken naar zijn thuisrace. De aanwezigheid van de Mexicaan zal er ongetwijfeld aan hebben bijgedragen dat de Grand Prix tot stand kwam en alleen om die reden al zal het hij het publiek op iets moois willen trakteren. En dat zou zomaar eens kunnen gaan lukken. De Force-India coureur is bezig aan een indrukwekkende campagne en verslaat met regelmaat zijn als supertalent bestempelde teamgenoot Nico Hülkenberg.

Dit weekend ziet de Amerikaan Danny Sullivan er als driver steward op toe dat de coureurs netjes binnen de lijnen kleuren. Zelf was Sullivan in de hoogste categorie van de autosport met twee punten nooit een hoogvlieger, maar in Amerika was hij des te succesvoller. In 1985 schreef hij de Indy 500 op zijn naam en drie jaar later won hij het Indycar-kampioenschap.

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Mexico de medium en de zachte banden mee.

omschrijving
Michael Schumacher op weg naar zijn eerste Formule 1-podiumplaats in 1992.