FIA maakt werk van standaardmotor voor 2017
Sutton Images
Daan de Geus
27 oktober 2015
De FIA gaat onderzoeken of het mogelijk is in 2017 een standaard klantenmotor aan te bieden, welke goedkoper moet zijn dan de V6-motoren die door de huidige motorleveranciers worden geleverd.
Dat bevestigt de internationale autosportbond op haar website. Dat de FIA – in samenwerking en met steun van Formule 1-uitbater Bernie Ecclestone – er serieus over denkt een nieuw type krachtbron te introduceren, kwam vorige week al naar buiten. Volgens de berichtgeving zou het om een 2.2 liter V6-biturbo gaan die niet meer dan zes miljoen euro moet kosten.
Dat ook nu weer wordt benadrukt dat de prijs van de ‘standaardmotor’ lager wordt dan wat de huidige motorleveranciers vragen, komt omdat de FIA de mogelijke introductie hiervan aan de plannen voor kostenbesparing koppelt. De FIA meldt namelijk dat het onderzoek heeft gedaan naar methoden om de kosten terug te brengen, waarbij onder meer een budgetplafond is overwogen, maar er daarbij geen geschikte oplossing is gevonden.
Het enige plan dat wel veelbelovend was én volgens de FIA op draagvlak kon rekenen, was een door de FIA en Ecclestone’s FOM voorgesteld plan om een maximumprijs voor motoren en versnellingsbakken af te spreken. Dit werd volgens de FIA zelfs aanvankelijk met een grote meerderheid aanvaard door de Strategy Group – bestaande uit de FIA, FOM en de top zes teams van 2014 – maar vervolgens afgeschoten door Ferrari, dat haar veto uitsprak.
Op basis van haar historische verdiensten en waarde voor de sport, beschikt Ferrari over een door de FIA erkend veto-recht, zoals de autosportbond verduidelijkt. “In het belang van de sport, hebben we besloten het veto van Ferrari niet aan te vechten”, verklaart de FIA daarbij.
In reactie op het afschieten van een prijslimiet voor motoren en versnellingsbakken, denkt de FIA nu echter over de introductie van een standaardmotor. “We kijken nu samen met andere belanghebbende partijen of we met ingang van 2017 een klantenmotor kunnen introduceren die een stuk goedkoper moet worden dan de huidige krachtbronnen. Afhankelijk van hoe dat onderzoek gaat, gaan we mogelijk op zoek naar partijen om zo’n motor te maken.”
Volgens de eerdere berichtgeving zijn er al twee partijen, Cosworth en Ilmor, die wel interesse hebben om een dergelijke klantenmotor te construeren. Wel wordt er verwacht dat de huidige motorleveranciers Ferrari, Mercedes, Renault en Honda zich tegen de komst van zo’n motor zullen verzetten, al roept de FIA ‘alle teams op om op een positieve manier bij te dragen aan ons streven om de kosten naar beneden te brengen’.