Met de overwinning in de knotsgekke Grand Prix van Amerika heeft Lewis Hamilton ook gelijk zijn derde wereldtitel – en tweede op rij – gewonnen. De Mercedes-coureur versloeg Nico Rosberg en Sebastian Vettel zowel in de race als de titelstrijd. Max Verstappen werd ondertussen knap vierde in Texas.

In een moment dat kenmerkend was voor de titelstrijd van dit seizoen, verspeelde Hamiltons Mercedes-teamgenoot Rosberg in ronde 48 van de 56 de leiding en zijn laatste, minieme kans op het kampioenschap. Hamilton profiteerde, pakte P1 en trok de zege daarna naar zich toe. Het was het tweede in dat opzicht zo symptomatische moment in de race, nadat Rosberg ook bij de start (weer) hard aan de kant werd gezet door Hamilton.

Ondanks die twee momenten, leek het er toch lange tijd op dat Rosberg de titelprolongatie van Hamilton nog een weekend zou uitstellen. Na een fel begin van de race, toonde Rosberg in ronde achttien eigenlijk voor de eerste keer dit jaar echt zijn tanden in duel met Hamilton en passeerde hij hem, al ging dat gevecht toen om P2. Na een korte virtual safety car, was Red Bulls Daniel Ricciardo namelijk al aan Hamilton voorbij gegaan.

Op het aanvankelijk natte asfalt van het Ciruit of the Americas, konden Ricciardo en zijn teammakker Daniil Kvyat namelijk verrassend genoeg de strijd aanbinden met de Mercedes-rijders. Naarmate de baan droger werd, kregen de Red Bulls het echter steeds lastiger en dus was het Rosberg die kort na de eerste stops – om over te stappen op slicks – in ronde 22 met gemak afrekende met Ricciardo en daarna op de eerste plek lag.

Rosberg sloeg vervolgens ook een gat, terwijl Hamilton zich langs Kvyat en Ricciardo baande. In ronde 27 was de echte safety car echter nodig, omdat de stilgevallen auto van Marcus Ericsson weggetakeld moest worden. Rosbergs voorsprong werd daarme te niet gedaan, al behield de Duitser de leiding na de hervatting. Wie toen echter ineens een outsider voor de zege was – net zoals hij toen ook nog was voor de titel – was Vettel.

De Ferrari-rijder was tijdens de neutralisatie namelijk naar binnen gegaan voor medium-banden om tot en met het eind op door te gaan, terwijl de Mercedes-coureurs doorgingen op hun softs. Voor Rosberg en Hamilton betekende dit dat er nog een pitstop zou volgen, welke Rosberg maakte toen er in ronde 38 weer een virtuele safety car-fase begon om rommel op de baan op te ruimen na een botsing tussen Ricciardo en Nico Hülkenberg.

Hamilton lag zo bij de hervatting weer aan de leiding, maar had de Vettel dus achter zich en de marge, zo vertelde Mercedes hem, was niet genoeg voor nog een stop. Terwijl Hamilton begon te pushen, ging Rosberg in ronde 42 aan Vettel voorbij en opende hij de jacht op Hamilton, wiens situatie ineens niet zo florissant leek. Nog geen ronde later veranderde de situatie echter weer door een crash van Kvyat en weer een (echte) safety car.

De neutralisatie gaf Hamilton en Vettel de gelegenheid stops te maken. Rosberg lag toen de race in ronde 46 weer verder ging wel voor ze, maar was nu niet langer de jager, maar de prooi. Als opgejaagd wild, ging hij twee rondjes later dus in de fout. Het leverde Hamilton de zege én de titel op, mede dankzij het feit dat Rosberg daarna nog wel stand hield tegenover Vettel, waardoor ook de Ferrari-rijder de titelstrijd niet meer kon verlengen.

Verstappen
Achter de topdrie, was Max Verstappen best of the rest, met een vierde plaats en dus ook een evenaring van zijn beste resultaat. De Toro Rosso-coureur reed een volwassen race waarin hij wederom liet zien het duel niet te schuwen en situaties te kunnen maximaliseren.

Bij de start bleef Verstappen uit de problemen en daarna stond hij zijn mannetje in duel met de Ferrari-coureurs, vooral tot frustratie van Kimi Räikkönen, die er maar niet langs kwam. Verstappen passeerde zelfs Vettel nog even, al was dat van korte duur, net als de paar momenten waarop hij door pitstops van anderen op de derde plek rondreed.

Door tijdens de eerste safety car zijn tweede stop te maken, kwam Verstappen op de droge baan echter achter de Red Bulls en voor de Force India’s te zitten. Verstappen maakte daarna kort werk van de op droog asfalt weinig competitieve Kvyat en Riccardio. Na de tweede safety car, reed Verstappen op oudere banden een vlot genoeg tempo om Force India-coureur Sergio Pérez achter zich te houden.

Achter Verstappen en Pérez was McLarens Jenson Button die zesde werd, voor Verstappens teamgenoot Carlos Sainz en Lotus-coureur Pastor Maldonado. Dit trio vocht in de slotronden spannende gevechten uit waar ook Buttons teamgenoot Fernando Alonso aan meedeed, maar hij viel op het eind door technische pech terug naar P11, net buiten de punten en nog achter Felipe Nasr en Ricciardo. Alexander Rossi was twaalfde en laatste.