‘Red Bull-baas verliest interesse in F1’
Daan de Geus
28 september 2015
Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz loopt niet bepaald meer warm voor de Formule 1. Dat stelt niet alleen Red Bull-teambaas Christian Horner, maar ook Mercedes-topman Niki Lauda.
Volgens Lauda heeft zijn landgenoot nog maar weinig interesse in de sport. “Daar lijkt het althans op”, wordt de Oostenrijker geciteerd door Motorsport.com. Wat Lauda – die Mateschitz al ‘erg lang kent’ – tekenend vindt is dat Mateschitz zich nog maar weinig met zijn teams Red Bull Racing en Toro Rosso bemoeit. “Vroeger deed hij alles zelf, nu laat hij Christian Horner en Helmut Marko alles doen.”
Mateschitz heeft herhaaldelijk gedreigd Red Bulls Formule 1-teams op te doeken. Vorige week werd dit weer eens expliciet gedaan, door adviseur Marko, die benadrukte dat Red Bull ermee stopt als het geen competitieve motoren kan krijgen. Gevraagd of hij denkt dat Mateschitz de daad bij het woord zal voegen, antwoordt Lauda dat dit ‘van afstand lastig te zeggen is’. “Maar zoals Dietrich er nu mee omgaat, kan hij het zomaar overwegen.”
Horner
Red Bull-teambaas Horner heeft op zijn beurt tegenover Autosport verklaard dat Mateschitz’ dreigement zeker serieus genomen moet worden: “Hij is al een tijdje niet zo enthousiast over de Formule 1. Ik doe mijn best om ervoor te zorgen dat we volgend jaar over een goede motor beschikken, maar als dat niet lukt, is er inderdaad een risico dat Red Bull de sport verlaat.” Hoewel Red Bull een contract met de Formule 1 heeft dat het verplicht om minstens tot en met 2020 mee te doen, zijn er volgens Horner ‘grote vragen die eerst beantwoord moeten worden’ voor Red Bull kan garanderen dat het in de sport blijft. Wat Horner hierbij echter beklemtoont, is dat ‘iedereen op zoek is naar een oplossing’ en hij ook wil dat Red Bull mee blijft doen: “Maar we hebben het niet allemaal in eigen hand.” Motoren
Het sluiten van een deal met een motorleverancier die haar van competitieve krachtbronnen kan voorzien, is zoals bericht het grootste struikelblok, nu Red Bull achter de schermen heeft gebroken met haar huidige partner Renault. Het team probeerde eerst een overeenkomst te sluiten met Mercedes, maar zit sinds dat op niets uitliep om de tafel met Ferrari. De Italiaanse firma zou echter enigszins huiverig zijn om met Red Bull in zee te gaan. Wat Niki Lauda nog heeft laten weten namens Mercedes, is dat Red Bull geen serieus formeel verzoek heeft ingediend om klant te worden. Mercedes zal volgens Lauda verder niet terugkomen op haar ‘nee’ tegen Red Bull. Wat volgens hem heeft meegespeeld bij Red Bulls afwachtende aanpak is dat Mateschitz volgens Lauda ‘geen fan is’ van Mercedes. “Ferrari is nu zijn enige optie en het is aan Dietrich om daar gebruik van te maken of niet.”
Red Bull-teambaas Horner heeft op zijn beurt tegenover Autosport verklaard dat Mateschitz’ dreigement zeker serieus genomen moet worden: “Hij is al een tijdje niet zo enthousiast over de Formule 1. Ik doe mijn best om ervoor te zorgen dat we volgend jaar over een goede motor beschikken, maar als dat niet lukt, is er inderdaad een risico dat Red Bull de sport verlaat.” Hoewel Red Bull een contract met de Formule 1 heeft dat het verplicht om minstens tot en met 2020 mee te doen, zijn er volgens Horner ‘grote vragen die eerst beantwoord moeten worden’ voor Red Bull kan garanderen dat het in de sport blijft. Wat Horner hierbij echter beklemtoont, is dat ‘iedereen op zoek is naar een oplossing’ en hij ook wil dat Red Bull mee blijft doen: “Maar we hebben het niet allemaal in eigen hand.” Motoren
Het sluiten van een deal met een motorleverancier die haar van competitieve krachtbronnen kan voorzien, is zoals bericht het grootste struikelblok, nu Red Bull achter de schermen heeft gebroken met haar huidige partner Renault. Het team probeerde eerst een overeenkomst te sluiten met Mercedes, maar zit sinds dat op niets uitliep om de tafel met Ferrari. De Italiaanse firma zou echter enigszins huiverig zijn om met Red Bull in zee te gaan. Wat Niki Lauda nog heeft laten weten namens Mercedes, is dat Red Bull geen serieus formeel verzoek heeft ingediend om klant te worden. Mercedes zal volgens Lauda verder niet terugkomen op haar ‘nee’ tegen Red Bull. Wat volgens hem heeft meegespeeld bij Red Bulls afwachtende aanpak is dat Mateschitz volgens Lauda ‘geen fan is’ van Mercedes. “Ferrari is nu zijn enige optie en het is aan Dietrich om daar gebruik van te maken of niet.”
Gerelateerd nieuws
Verstappen nog steeds in trek bij Mercedes: ‘Toekomst van Russell in gevaar’
18 juni 2024 17:15 - Nieuws
Verstappen kijkt uit naar GP van Spanje: ‘Dit momentum nog even behouden’
18 juni 2024 15:15 - GP Spanje
‘Red Bull wil controversiële ‘flexi-wings’ van Ferrari en McLaren kopiëren’
18 juni 2024 14:40 - Nieuws