Daan de Geus
13 september 2015
Pastor Maldonado is van mening dat veel van zijn uitvalbeurten dit jaar niet aan hemzelf, maar aan anderen toe te schrijven zijn. Gefrustreerd is hij echter niet: “Dit hoort bij het racen.”
In de twaalf races die dit seizoen al zijn gehouden, is Maldonado slechts vier keer aan de finish gekomen. Van de acht keer dat hij niet finishte, viel de Lotus-coureur twee keer uit door technische pech. In de zes andere gevallen was de Venezolaan betrokken bij incidenten of ging hij zelf in de fout.
Van frustratie wil Maldonado ten overstaan van Motorsport.com echter niet spreken. “Het is niet frustrerend, dit hoort bij het racen”, stelt de coureur die meent dat hij vaak het slachtoffer was van incidenten ‘die door anderen werden veroorzaakt’: “Daar kan ik dan verder niks aan doen, maar het heeft me wel erg gehinderd.”
Maldonado wijst naar de race in Italië als voorbeeld van hoe hij buiten zijn schuld om werd uitgeschakeld na een ongelukkige samenloop van omstandigheden: “Eén van de Sauber-coureurs miste zijn rempunt en raakte mijn teamgenoot Romain Grosjean. Hij kwam vervolgens tegen Nico Hülkenberg aan, die op zijn beurt tegen mijn auto aan knalde. Dat was voor mij einde verhaal. Ik was daarbij hulpeloos.”
Maldonado’s uitvalbeurten
In Australië werd Maldonado in de drukte bij de start van achter geraakt en viel hij uit. Na een uitvalbeurt door remproblemen in Maleisië, werd hij in China in duel met Jenson Button van achteren geraakt door de Brit en was het over. In Spanje maakt Maldonado contact met teamgenoot Romain Grosjean en viel hij later uit door de opgelopen schade, waarna zijn uitvalbeurt in Monaco wederom door remproblemen werd veroorzaakt. Maldonado – die tussendoor wel in Bahrein aan de finish was gekomen – scoorde vervolgens twaalf punten met twee zevende plekken in Canada en Oostenrijk. Bij de start van de Grand Prix van Engeland ging het vervolgens weer mis en was Maldonado één van de slachtoffers van gedrang bij de start. Na een race vol incidenten in Hongarije – waar hij een hattrick aan straffen scoorde, maar wel finishte – was Maldonado in België snel klaar. Hij viel uit doordat zijn auto zichzelf uitschakelde. Eerst werd gedacht dat het technische pech was, maar Maldonado’s team Lotus liet een paar dagen later fijntjes weten dat het Maldonado’s eigen schuld was omdat hij te hard over de kerbstones was gegaan. In Monza ging het vervolgens dus weer mis bij de start.
In Australië werd Maldonado in de drukte bij de start van achter geraakt en viel hij uit. Na een uitvalbeurt door remproblemen in Maleisië, werd hij in China in duel met Jenson Button van achteren geraakt door de Brit en was het over. In Spanje maakt Maldonado contact met teamgenoot Romain Grosjean en viel hij later uit door de opgelopen schade, waarna zijn uitvalbeurt in Monaco wederom door remproblemen werd veroorzaakt. Maldonado – die tussendoor wel in Bahrein aan de finish was gekomen – scoorde vervolgens twaalf punten met twee zevende plekken in Canada en Oostenrijk. Bij de start van de Grand Prix van Engeland ging het vervolgens weer mis en was Maldonado één van de slachtoffers van gedrang bij de start. Na een race vol incidenten in Hongarije – waar hij een hattrick aan straffen scoorde, maar wel finishte – was Maldonado in België snel klaar. Hij viel uit doordat zijn auto zichzelf uitschakelde. Eerst werd gedacht dat het technische pech was, maar Maldonado’s team Lotus liet een paar dagen later fijntjes weten dat het Maldonado’s eigen schuld was omdat hij te hard over de kerbstones was gegaan. In Monza ging het vervolgens dus weer mis bij de start.
Gerelateerd nieuws
Startnummer 11: Een toptalent met een naam als een operazanger: Elio de Angelis
15 augustus 2023 19:00 - Startnummers
Video
Video: Toms top 10: Lotus 97T John Player Special, Tom Coronels favoriete livery aller tijden
10 april 2021 11:05 - Nieuws