Er is voor de regelgevers van de FIA best wat lef nodig om terug in de tijd te gaan. Zo iets wordt al gauw negatief uitgelegd. Toch kan dat de enig juiste correctie zijn, als je niet wilt dat de Formule 1 zich in een verkeerde richting ontwikkelt. Zie het verbod op de wing car (1983) of driver aids (1994). Daarnaast ben ik altijd wel te porren voor regels die Formule 1-coureurs dwingen om onderweg meer na te denken. Dat is altijd een kenmerk van de echte toppers geweest: hard rijden en tóch blijven denken.
En waarom schopt de FIA die halfautomaat er niet uit? Laat de twintig beste coureurs maar weer heel-and-toe’en. En als je daarbij een versnelling mist, dan ben je op dat moment kennelijk niet zo geweldig bezig als je feilloos schakelende collega. Zo iets is misschien niet zo leuk, maar dat hoort er toch bij? Bovendien wordt een race zo vanzelf minder voorspelbaar. Dan krijg je meer uitvallers en kunnen teams als Manor zo nu en dan ook eens een WK-puntje scoren. Dat houdt de moed erin.
Eigenlijk zou ik nog veel verder willen gaan. Zonder radio moeten de coureurs onderweg, net als nog-niet-zo-heel-lang-geleden, zelf bedenken hoe ze moeten omgaan met hun brandstofverbruik, ERS, remmen en wat niet al. Laat hen die radio alleen als two-way ‘112’ gebruiken! Dan wordt het Formule 1-racen al een heel stuk moeilijker, zonder dat je heel veel technische dingen voor heel veel geld moet veranderen.
Informatieverstrekking per pitbord moet natuurlijk blijven. Dat bestaat al sinds de jaren twintig, uitgevonden door Alfred Neubauer (de verre voorganger van Tot Wolff) en heeft sindsdien zijn bestaansrecht volledig waargemaakt. Is het trouwens niet merkwaardig, dat nog steeds gebruik wordt gemaakt van die primitieve, schijnbaar geheel achterhaalde pitborden? Zo groot is het vertrouwen in al die elektronica dus kennelijk ook weer niet.
Misschien is dat ook wel terecht. Het valt me trouwens altijd weer op, hoe slecht die radioverbindingen tussen pits en auto nog steeds zijn – slechter dan in 1969 bij de eerste maanlanding, als ik me goed herinner. En toen ging het niet om 4 maar om 400.000 kilometer! In principe zou radioloos racen amper een probleem mogen zijn, want een coureur kan alle noodzakelijke data aflezen vanaf zijn dashboard (of wat daarvoor tegenwoordig moet doorgaan).