Daan de Geus
2 september 2015
De financiële problemen van Lotus zijn mede toe te schrijven aan het uitblijven van betalingen door sponsor PDVSA en de ingewikkelde situatie met Renault, dat het team wil kopen. Dat bericht Autosport.
Autosport meldt dat de Venezolaanse aardoliemaatschappij PDVSA geen sponsorgeld meer wil overschrijven zolang het aanblijven van Pastor Maldonado niet gegarandeerd is. Normaal gesproken betaalt PDVSA in de zomer vooruit voor het volgende seizoen en Maldonado heeft ook gewoon een contract met Lotus voor 2016, maar doordat het team mogelijk wordt overgenomen door Renault is het toch niet zeker dat Maldonado er een zitje heeft voor 2016.
PDVSA is dus niet te laat met betalen voor 2015, maar heeft de rekenening van naar verluidt 44 miljoen euro aan sponsorgeld voor 2016 dus laten openstaan. Dit zou één van de redenen zijn waarom Lotus veel leveranciers niet heeft betaald, terwijl Formule 1-baas Bernie Ecclestone recentelijk de salarissen van het Lotus-personeel heeft betaald omdat dit ook niet was gebeurd.
Volgens Autosport is de overname van Lotus door Renault echter zo goed als zeker en louter een kwestie van tijd. Wel is het volgens de Britse publicatie zo dat Renault nog moet uitmaken met welke coureurs het in 2016 wil aantreden. Renault zou daarom eerst met PDVSA en daarna met Total – dat Maldonado’s teamgenoot Romain Grosjean steunt – om de onderhandelingstafel willen plaatsnemen.
De verwachting is daarbij dat de Fransman Grosjean sowieso bij het team blijft. Maldonado zou echter ook goede papieren in handen hebben, al is ook Force India-coureur Sergio Pérez genoemd als mogelijke kandidaat voor een zitje bij het team uit Enstone.
Hoewel Renault de renstal in zekere zin in een lastige situatie heeft gebracht door de onderhandelingen over een overname lang door te laten slepen, is de Franse autofabrikant Lotus volgens Autosport ook tegemoet gekomen. Lotus moet Renault eigenlijk nog afbetalen omdat het haar motorcontract met de Franse firma eind 2014 verbrak om over te stappen op Mercedes-motoren, maar Lotus hoeft die ‘boetebetalingen’ momenteel niet te doen.