‘Wederopstanding Ferrari dankzij vorige regime’
Sutton Images
Daan de Geus
1 september 2015
Ferrari’s verbeterde vorm is niet toe te schrijven aan het huidige regime. Het zijn vooral de inmiddels vertrokken kopstukken die de Scuderia sterker hebben gemaakt. Dat stelt de ontslagen Nikolas Tombazis.
Tombazis was tot eind 2014 de chief designer van Ferrari, maar werd als onderdeel van de grote reorganisatie – waarbij ook teambaas Marco Mattiacci en president Luca di Montezemolo van het toneel verdwenen – bedankt voor bewezen diensten.
Dat Ferrari in 2015 een stuk beter presteert dan vorig jaar, is echter niet te danken aan de komst van de nieuwe teambaas Maurizio Arrivabene of de nieuwe president Sergio Marchionne. Dat stelt Tombazis, wiens taken zijn overgenomen door zijn voormalige adjunct Simone Resta en technisch directeur James Allison, althans in gesprek met de Corriere della Serra.
“Ferrari’s 2015-auto is de eerste sinds de bolide van 2008 waar ik een grote hand in had, maar het is ook de eerste waarvoor we gebruik maakten van onze geüpdatete windtunnel”, vertelt Tombazis, volgens wie Ferrari’s 2015-bolide ook als hij er meer aan had kunnen doen niet goed genoeg was geweest om Mercedes te verslaan: “Maar we hadden ons sowieso alsnog verbeterd, al werd die mening dus niet gedeeld door de nieuwe Ferrari-top.”
Dat Tombazis op straat werd gezet, kwam voor hem als een verrassing. “Het was onlogisch om het op dat moment te doen”, meent de Griek, die ook het eerdere vertrek van Di Montezemolo en – nog daarvoor – Stefano Domenicali als ‘een schok’ omschrijft. “Iedereen maakt fouten”, erkent Tombazis. “Maar de wederopstanding van Ferrari is onder het oude regime begonnen”, zo benadrukt hij.
Waar Tombazis echter niet omheen draait, is dat de door de vorige Ferrari-top binnengehaalde maar nog altijd aanwezige Allison en de inmiddels vertrokken Pat Fry de boel achter de schermen op de rails hebben gezet. “James doorbrak de eerdere manier van werken, die op een vicieuze cirkel begon te lijken. Hij gaf me de gelegenheid mijn handen vrij te hebben om aan de 2015-auto te werken, terwijl Pat de fabriek op niveau heeft gebracht.”
Tombazis’ geeft verder te verstaan dat hij er vooral spijt van heeft dat hij de inmiddels naar McLaren overgestapte Fernando Alonso – ‘in zijn tijd bij ons de beste coureur ter wereld’ – niet aan een titel met Ferrari heeft kunnen helpen.
Dat Red Bull de Formule 1 voor veel van Alonso’s Ferrari-jaren domineerde, komt volgens Tombazis tot slot omdat haar technisch directeur Adrian Newey ‘een genie’ is, maar ook omdat de werkdruk er minder hoog is dan bij Ferrari én de Scuderia dus jarenlang problemen had met haar windtunnel.