Ecclestone denkt over F1 met twee motorformules
Daan de Geus
23 april 2015
Formule 1-topman Bernie Ecclestone staat niet onwelwillend tegenover het invoeren van twee verschillende motorformules: één voor fabrieksteams en één voor klantenteams die gewoon goedkoop een motor willen kopen.
Dat vertelt de commerciële uitbater van de sport aan Motorsport.com. Ecclestone laat zodoende een volgende proefballon op wat betreft de mogelijke introductie van een nieuw motorreglement dat – vermoedelijk – in 2017 moet ingaan.
Er wordt immers al geruime tijd gesproken over de komst van 1000 pk sterke motoren, waarbij de motorleveranciers het liefst de huidige V6-turbokrachtbronnen behouden, terwijl Ecclestone naar verluidt terug wil naar V8-motoren.
Een risico dat aan beide plannen kleeft, is dat de kosten er verder door stijgen, terwijl de kleinere renstallen de kosten voor krachtbronnen juist willen terugbrengen en gewaarschuwd hebben voor de gevaren van (weer) een radicaal nieuw motorreglement. Ecclestone liet in Bahrein al doorschemeren deze waarschuwing te hebben gehoord en benadrukte dat kostenbesparing bovenaan de agenda moet staan bij een nieuw reglement.
In navolging daarvan zet Ecclestone nu in op een plan om met twee verschillende motorformules te gaan werken: “Ik heb nooit specifiek aangestuurd op een terugkeer naar V8-motoren”, beklemtoont hij echter allereerst. “Het enige wat ik wil, is dat we naar een situatie toegaan waarbij we de teams een motor kunnen aanbieden voor een tiende van wat de motorleveranciers momenteel uitgeven”, verduidelijkt de Engelsman.
Ecclestone erkent dat dit conform het huidige technische reglement – en door de strijd tussen de huidige motorleveranciers – praktisch onmogelijk is, dus hij stelt voor aparte regels in te voeren voor teams die de door hem voorgestelde goedkope klantenmotor eventueel zouden willen gebruiken. Deze motor zou dan minder geavanceerd zijn dan die van de fabrieksteams en vervolgens vermoedelijk ook minder worden doorontwikkeld.
Gevraagd of hij niet bang is dat racen met verschillende soorten motoren voor scheve verhoudingen zal zorgen, antwoordt Ecclestone van niet: “Ik zie niet waarom dat een probleem zou zijn, want we reden in de jaren tachtig ook met zowel reguliere verbrandingsmotoren als motoren met turbo’s.”
Wat Ecclestone verder nog duidelijk maakt, is dat hij zijn plan net zo lief weer in de koelkast zet zodra de huidige motorleveranciers de hybride V6-turbokrachtbronnen voor een ‘realistische prijs’ gaan aanbieden. Volgens Ecclestone is het hoe dan ook essentieel dat de motorrekeningen omlaag gaan. “Vanuit technisch oogpunt zijn deze krachtbronnen zeer indrukwekkend. De motorleveranciers doen geweldig werk, maar het moet gewoon goedkoper.”