Na in China een ‘doorbraak’ te hebben bereikt door haar eerste punten van 2015 te scoren, overheerst bij Lotus het gevoel dat het momenteel het vierde team is. De formatie komt dan ook met vertrouwen naar Bahrein.

Romain Grosjean was in China degene die punten scoorde voor Lotus, met een zevende plek. De Fransman pakte daarmee zijn eerste punten sinds de Grand Prix van Monaco van 2014 en Lotus’ eerste punten van 2015, na er in Australië en Maleisië ondanks goede kwalificaties naast te hebben gegrepen vanwege technische pech of andere problemen.

Gevraagd door Autosport of het op het scorebord krijgen van zijn en Lotus’ eerste punten als een doorbraak voelt, antwoordt Grosjean bevestigend: “Jazeker, want het helpt ons om vorig jaar te doen vergeten”, vertelt de Fransman, voor wie het verschil tussen de rampzalige E22-bolide van 2014 en de E23 van dit jaar als dag en nacht is: “Deze auto geeft me een goed gevoel. De E23 voelt, in tegenstelling tot de E22, als een echte raceauto.”

“Dat we nu onze eerste punten hebben gescoord, is daarbij een belangrijke eerste stap”, vervolgt Grosjean. “Het is voor ons allemaal namelijk belangrijk om te zien dat we daadwerkelijk goed genoeg zijn om mee te doen om de punten”, aldus de coureur die momenteel gedeeld negende in het WK staat.

Permane
Volgens Grosjean zijn er overigens nog wel dingen die verbeterd moeten worden aan de E23, maar volgens Lotus-kopstuk Alan Permane is de formatie los daarvan op basis van pure snelheid momenteel het vierde team. “Het lijkt er althans op dat we over de op drie na snelste auto beschikken”, stelt hij.

“We bungelen een stukje achter de top drie, maar zitten wel net wat voor de rest. We zitten in een soort niemandsland, maar zolang we punten blijven scoren, zal ik daar niet over klagen, want we willen meedoen om plek vier in het kampioenschap.”

Permane erkent dat Lotus trager is dan Mercedes, Ferrari en Williams, maar schat ‘zijn’ team sterker in dan Red Bull, Toro Rosso en Sauber. “De Red Bulls zijn lastig te verslaan in de kwalificatie, maar qua race pace waren we in China een stuk sterker. Het verschil met Toro Rosso en Sauber was minder groot, maar we hebben enige marge op ze. Als Pastor Maldonado niet was gespind in de pits, waren we zevende en achtste geweest in China.”

Bahrein
Voor het aanstaande raceweekend betekent dit alles dat Lotus vol vertrouwen neerstrijkt in Bahrein. “Ik denk dat we het er net zo goed kunnen doen als in China”, verklaart technisch directeur Nick Chester, wiens ambitie gedeeld wordt door Grosjean: “Ik ga mijn uiterste best doen om meer punten aan ons totaal toe te voegen.”