Renault put er vertrouwen uit dat haar ene rivaal Ferrari haar andere rivaal Mercedes in Maleisië wist te verslaan. “Want dat laat zien dat Mercedes bij te halen is als je je werk goed doet.”

Mercedes had in 2014 veruit de beste hybride V6-turbokrachtbron, maar de motorafdeling van Ferrari lijkt voor 2015 een krachtbron te hebben geproduceerd die grotendeels gelijkwaardig is aan Mercedes’ 2015-motor, of in ieder geval goed genoeg is zodat Ferrari onder de juiste omstandigheden weer een serieuze kanshebber voor zeges is.

Dat Ferrari erin is geslaagd van het ene op het andere jaar zo’n stap te zetten, wordt door Renault als een hoopgevend voorbeeld gezien, zo vertelt motorsportchef Cyril Abiteboul aan Sky Sports F1: “Ferrari heeft de laatste maanden geweldig werk gedaan en heeft laten zien dat Mercedes te evenaren is als je je werk goed doet.”

Vooralsnog heeft Renault haar werk echter niet goed genoeg gedaan, zo oordeelt haar fabrieksteam Red Bull althans. De relatie tussen beide partijen staat flink onder druk. Al lijken Renault en Red Bull inmiddels ook in te zien dat ze, zolang ze allebei door willen gaan in de Formule 1, tot elkaar veroordeeld zijn en samen alle zeilen moeten bijzetten om hun achterstand goed te maken.

Dat laatste is hoe dan ook precies wat er moet gebeuren om op motorisch vlak aan te haken, benadrukt Abiteboul: “We moeten ons hoofd erbij houden en geduldig blijven. Het gaat tijd kosten, dus we moeten aan de lange termijn denken terwijl we ondertussen natuurlijk ook elk raceweekend moeten blijven pushen om de motor beter te maken.”

Wat volgens Abiteboul in ieder geval positief is, is dat de Renault-V6 het in Maleisië al beter deed dan in Australië. “De stappen die we tussentijds hebben gezet, hebben zich gelijk uitbetaald”, beaamt de Fransman, die constateert dat het in Sepang zowel qua betrouwbaarheid als driveability een stuk beter ging en Renaults klanten Red Bull en Toro Rosso daardoor over de hele lijn sterker waren, ondanks dat er nog veel werk te doen is.

Honda
Behalve Renault en Ferrari, heeft ook McLarens motorleverancier Honda vertrouwen getankt in Maleisië. Coureurs Fernando Alonso en Jenson Button vielen weliswaar allebei uit vanwege motorproblemen, maar konden in de kwalificatie en race een stuk beter meekomen met de rest van het veld.

“We hebben een grote stap gezet en het geeft ons veel goede hoop dat het harde werk dat we tussen Australië en Maleisië hebben gedaan, heeft geloond”, zegt Honda-topman Yasuhisa Arai tegen F1i.net. “We zijn ons ervan bewust dat we nog een flinke berg te beklimmen hebben, maar we gaan stap-voor-stap vooruit richting de top en staan voor ons gevoel inmiddels al wel halverwege.”