Daan de Geus
18 december 2014
Red Bull-teambaas Christian Horner heeft bevestigd dat de befaamde motorbouwer Mario Illien en zijn firma Ilmor tegenwoordig meewerken aan de doorontwikkeling van de Renault V6 die zijn team gebruikt.
Red Bull ontkende aanvankelijk nog dat er sprake was van een relatie tussen haar motorleverancier en Illien, maar teambaas Horner heeft ten overstaan van het Franse AutoHebdo nu toch bevestigd dat Renault samenwerkt met Illien en Ilmor.
“Het is geweldig dat Renault tegenwoordig samen met Ilmor aan de motoren werkt”, zegt Horner zelfs. “Mario Illien beschikt namelijk over een ton aan ervaring en kan met een frisse blik naar de problemen kijken waar we met de Renault V6 mee te maken hebben gehad.”
Een bijkomend voordeel, zo stipt Horner aan, is dat Ilmor als onderneming zeer bekend is met het verbeteren van V6-krachtbronnen, aangezien het deze samen met Chevrolet produceert voor in het IndyCar-kampioenschap. “En ze hebben daar soortgelijke problemen opgelost”, weet Horner.
De Red Bull-teambaas geeft AutoHebdo verder nog te verstaan dat ook Red Bull tegenwoordig actiever bijdraagt aan het motorprogramma van Renault: “Wij helpen ze met zaken waar we ervaring mee hebben, zoals de koelingselementen, het runnen van simulaties en het gebruiken van modellen.”
Bij Renault is afgelopen jaar, naar aanleiding van hoe dramatisch de motoren presteerden tijdens de wintertests en in het begin van seizoen 2014, flink gereorganiseerd. Dit is naar verluidt niet alleen op aandringen van Red Bull gebeurd, maar ook middels investeringen van het team.
Ilmor
De firma Ilmor heeft een grote naam in de autosport en de Formule 1. Ilmor leverde begin jaren negentig eerst motoren aan Leyton House (March) en Tyrrell en ging daarna voor 1993 – samen met Mercedes – in zee met Sauber. Aangezien dat goed liep, nam Mercedes een aandeel in Ilmor. De motoren – inmiddels onder de Mercedes-naam geproduceerd – verhuisden daarna naar McLaren. In de jaren daarna nam Mercedes Ilmor vervolgens helemaal over, waarna de onderneming in 2005 omgedoopt werd tot Mercedes High Performance Engines, wat nu zo’n succesvol motorprogramma in de Formule 1 heeft en krachtbronnen aan haar eigen fabrieksteam en een aantal klanten levert. Ilien is daar echter al een tijdje niet meer bij. Hij vertrok in 2005 en koppelde de special projects afdeling los, welke hij weer omdoopte in Ilmor.
De firma Ilmor heeft een grote naam in de autosport en de Formule 1. Ilmor leverde begin jaren negentig eerst motoren aan Leyton House (March) en Tyrrell en ging daarna voor 1993 – samen met Mercedes – in zee met Sauber. Aangezien dat goed liep, nam Mercedes een aandeel in Ilmor. De motoren – inmiddels onder de Mercedes-naam geproduceerd – verhuisden daarna naar McLaren. In de jaren daarna nam Mercedes Ilmor vervolgens helemaal over, waarna de onderneming in 2005 omgedoopt werd tot Mercedes High Performance Engines, wat nu zo’n succesvol motorprogramma in de Formule 1 heeft en krachtbronnen aan haar eigen fabrieksteam en een aantal klanten levert. Ilien is daar echter al een tijdje niet meer bij. Hij vertrok in 2005 en koppelde de special projects afdeling los, welke hij weer omdoopte in Ilmor.