Sutton Images
Daan de Geus
16 december 2014
Ferrari heeft Pat Fry en Nikolas Tombazis op straat gezet. De toekomst van de twee kopstukken was al langer ongewis, maar de Scuderia heeft nu officieel bekend gemaakt dat ze de laan uit zijn gestuurd.
Fry was als engineering director werkzaam voor Ferrari en Tombazis als chief designer, maar het Italiaanse team heeft nu bekendgemaakt dat de twee niet langer deel uitmaken van haar plannen als gevolg van een (verdere) reorganisatie.
Het aanblijven van Fry en Tombazis – van wie werd gezegd dat ze verantwoordelijk werden gehouden voor Ferrari’s slechte prestaties in 2014 – werd al langer betwijfeld, zeker nadat er in Italiaanse kranten berichten waren opgedoken dat ze ‘op vakantie’ waren gestuurd.
Nu Tombazis van het toneel is verdwenen gaat de rol van chief designer zoals verwacht naar zijn voormalige adjunct Simone Resta. Voor Fry is geen directe vervanger, maar een deel van zijn taken wordt – in ieder geval voorlopig – waargenomen door technisch directeur James Allison.
Volgens Ferrari is deze volgende stap in de herstructurering van het team ingegeven door de nieuwe teambaas Maurizio Arrivabene. Hij heeft de nieuwste wijzigingen volgens Ferrari doorgevoerd om ‘de structuur te stroomlijnen en taken en verantwoordelijkheden op een duidelijkere wijze te verdelen’.
Reorganisatie
Bij Ferrari wordt sinds de slechte seizoensstart van afgelopen maart eigenlijk al gereorganiseerd. Eerst gebeurde dat onder de toenmalige preses Luca di Montezemolo en teambaas Marco Mattiacci, maar sinds enkele maanden is Sergio Marchionne de nieuwe Ferrari-president. Niet lang na de komst van Marchionne verdween Mattiacci – na slechts een half jaar – alweer, waarna Arrivabene het stokje over nam. Marchionne en Arrivabene vinden dat Ferrari risico’s moet durven nemen en daardoor wordt er sindsdien ogenschijnlijk nog ingrijpender hervormd. Foto: voor Fry (links) en Tombazis (rechts) is geen plaats meer bij Ferrari.
Bij Ferrari wordt sinds de slechte seizoensstart van afgelopen maart eigenlijk al gereorganiseerd. Eerst gebeurde dat onder de toenmalige preses Luca di Montezemolo en teambaas Marco Mattiacci, maar sinds enkele maanden is Sergio Marchionne de nieuwe Ferrari-president. Niet lang na de komst van Marchionne verdween Mattiacci – na slechts een half jaar – alweer, waarna Arrivabene het stokje over nam. Marchionne en Arrivabene vinden dat Ferrari risico’s moet durven nemen en daardoor wordt er sindsdien ogenschijnlijk nog ingrijpender hervormd. Foto: voor Fry (links) en Tombazis (rechts) is geen plaats meer bij Ferrari.